Od jutra nowy schemat połączeń Kolei Dolnośląskich

6065

Od jutra wchodzi w życie nowy kolejowy rozkład jazdy, a razem z nim schemat połączeń na Dolnym Śląsku. Większość pasażerów będzie podróżować po liniach o tym samym numerze, jednak wprowadzone zmiany porządkują numerację linii w pociągach Kolei Dolnośląskich i Polregio.

Fot. materiały prasowe

10 grudnia zmienią się godziny niektórych połączeń kolejowych – zarówno na Dolnym Śląsku, jak i w Polsce. W naszym regionie nowemu rocznemu rozkładowi jazdy towarzyszy też aktualizacja mapy połączeń. 

Przy tej okazji Koleje Dolnośląskie wyjaśniają, skąd bierze się numeracja tras, w Polsce stanowiąca nie lada zagwozdkę dla pasażerów. Przykładowo, dlaczego pociąg jedzie po linii D1, ale ma numer 66555?

Trzy-, cztero- oraz pięciocyfrowe numery pociągów pasażerskich są stosowane odpowiednio dla połączeń: międzynarodowych, krajowych i regionalnych. W ruchu krajowym dwie pierwsze cyfry w numerze pociągu przypisane są do poszczególnych rejonów, w których operują Zakłady Linii Kolejowych PKP PLK. Pierwsza cyfra przypisana jest do miejsca, z którego pociąg startuje, a druga cyfra – miejsca, do którego dojeżdża.

I tak pociągi w Warszawie mają numery 1, a w Gdańsku – nr 5. Zatem pociąg jadący z Warszawy do Gdańska będzie mieć numer zaczynający się od 15, a pociąg z Gdańska do Warszawy – numer 51. Pociągi na Dolnym Śląsku mają przypisany numer 6. Warto dodać, że cyfry 0 oraz 9 używane są bez przypisania do regionu – stanowią jedynie powtórzenie poprzedniego numeru. Zatem na Dolnym Śląsku możemy spotkać pociągi o numeracji zaczynającej się zarówno od 66, jak i 60, 69 i 96.

W naszym województwie, ze względu na mnogość linii kolejowych oraz szeroką ofertę przewoźników, dla wygody pasażerów wprowadzono również numery linii. Gdy jedziemy więc linią, której numer zaczyna się od 1 (D1, D10, D11, D12, D14), mamy gwarancję, że dotrzemy do Legnicy.

Z kolei liniami z numerami rozpoczynającymi się od 9 (D9, D90-96) dotrzemy do miejscowości w powiecie kłodzkim. Ponadto:

  • linie o numerach zaczynających się cyfrą 2 dotrą do Głogowa,
  • linie z początkową cyfrą 3 operują na odcinku Wrocław – Rawicz – (Góra) – Leszno,
  • linia nr 23 to łącznik Głogowa z Lesznem,
  • linie z początkową cyfrą 7 jeżdżą z Wrocławia w kierunku Jelcza-Laskowic (przez Siechnice lub przez Dobrzykowice),
  • linie z rozpoczynające się cyfrą 8 prowadzą od Wrocławia Głównego w kierunku północnym (Trzebnica, Oleśnica, Syców, Krotoszyn i Ostrów Wielkopolski).

Schemat obowiązujący od 10 grudnia 2023 roku będzie uwzględniał wszystkie połączenia regionalne przewoźników, zarówno Kolei Dolnośląskich, jak i Polregio. Dzięki temu numeracja linii zostanie ujednolicona w całym województwie, bez względu na to, z usług którego przewoźnika skorzystamy.

źródło: Koleje Dolnośląskie

W nowym schemacie pojawiły się również Świeradów-Zdrój oraz Karpacz. Połączenia do Świeradowa-Zdroju będą miały premierę już jutro, 10 grudnia, a do Karpacza – w 2024 roku.

– Od pięciu lat konsekwentnie przywracamy połączenia kolejowe do miejscowości, w których przed laty zostały one zlikwidowane. Koleje wróciły do Sobótki, Bielawy czy Lubina, ale nie zapominamy o tym, że Dolnoślązacy chcą również dotrzeć do najpopularniejszych turystycznie miejscowości w Karkonoszach – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

Pociągi Kolei Dolnośląskich przez piętnaście lat swojej działalności obsłużyły ponad 100 mln pasażerów. Od 2023 roku składy tej spółki pokonują miesięcznie ponad 1 mln km.

źródło: materiały prasowe


POWIĄZANE ARTYKUŁY