Przejazd kolejowy na Legnickiej – wybrano wariant przebudowy

9769

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zdecydowała już, który wariant przebudowy przejazdu kolejowego przy ulicy Legnickiej zrealizuje. Ostateczny typ padł na poprowadzenie trasy drogi nowym śladem przez obszary leśne.

Ulica Legnicka to część obecnej drogi wojewódzkiej nr 333. Rosnąca liczba kursujących przez Lubin pociągów, bliskość trasy S3 i powstające niedaleko nowe osiedle Polesie – to wszystko sprawia, że konieczne stało się poprawienie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym przecinającym tę drogę. W ramach zadania została opracowana Koncepcja Programowo Przestrzenna, której celem było znalezienie optymalnego sposobu przeprowadzenia nowego odcinka drogi.

W drodze przetargu wyłoniono firmę, która przygotowała trzy warianty przebudowy. Jeden z nich przewidywał budowę tunelu umożliwiającego przejazd pod torami, co wyeliminowałoby zatrzymywanie ruchu samochodów w czasie przejazdu pociągu. Jak informuje DSDiK, na podstawie analizy wielokryterialnej do realizacji zarekomendowano wariant zakładający poprowadzenie trasy drogi nowym śladem przez obszary leśne. Na załączonej poniżej mapie wariant ten zaznaczony jest kolorem czerwonym.

Projektowany odcinek drogi rozpoczyna się tu rondem trójwlotowym na przecięciu z istniejącą drogą wojewódzką nr 333, a kończy włączeniem w ul. Legnicką na wysokości Głównego Punktu Zasilania Tauron Dystrybucja. Na przecięciu projektowanej drogi z drogą obsługującą osiedle Polesie również zaprojektowano rondo trójwlotowe. Przecięcie drogi z istniejącą linią kolejową zostanie zrealizowane bezkolizyjnie przez wykonanie wiaduktu drogowego nad drogą kolejową.

W ramach tego wariantu zaprojektowano ok. 1,5 km nowej drogi bitumicznej klasy G oraz założono przebudowę ok. 100 m istniejącej drogi wojewódzkiej w celu powiązania z nowo projektowaną drogą jednojezdniową i dwupasową. Zaprojektowano jezdnię o szerokości 7 m z obustronną opaską bitumiczną szerokości 0,5 m. Wzdłuż całego odcinka zaprojektowano ścieżkę pieszo-rowerową o szerokości 3,5 m, łączącą się również z miejską infrastrukturą pieszo-rowerową osiedla Polesie.

Jak zapewnia DSDiK, inwestycja nie wpłynie na dostępność do drogi działek przemysłowych znajdujących się w pobliżu istniejącego przejazdu kolejowego.

Przecięcie nowo projektowanej drogi z istniejącą linią kolejową zostało zlokalizowane w miejscu, gdzie linia kolejowa przebiega w wykopie, co zmniejsza kubaturę nasypów drogowych. Ponadto obiekt nad linią kolejową został zlokalizowany poza strefą oddziaływań górniczych. Przedstawiony wariant umożliwia skomunikowanie osiedla Polesie z drogą wojewódzką nr 333.

Wybrany wariant musi teraz zatwierdzić zarząd Województwa Dolnośląskiego. 5 września 2023 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, niezbędna do uzyskiwania dalszych pozwoleń i decyzji. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu w celu wyłonienia wykonawcy działającego w formule „zaprojektuj i wybuduj”, którego zadaniem będzie opracowanie pełnej dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie nowego odcinka drogi.

Dodajmy, że realizacja tej inwestycji ma związek z innym projektem, nad którym pracuje obecnie samorząd województwa – mowa o Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Jedną z jej części ma być kolejowy odcinek z Lubina do Legnicy.

– Planujemy budowę sieci kolei aglomeracyjnej, co oznacza pociągi przejeżdżające tą linią nawet co 15 minut. Przebudowa tego przejazdu jest niezbędna, żeby zapewnić kierowcom bezpieczeństwo, bez konieczności czekania na podniesienie szlabanów. Wybraliśmy wariant, który uwzględnia układ komunikacyjny w pobliżu przejazdu, warunki środowiskowe i fakt, że na tym terenie prowadzona jest działalność górnicza – wyjaśnia Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Fot. BM


POWIĄZANE ARTYKUŁY