Inżynier na wagę złota

28

W Szkole Podstawowej nr 3 w Ścinawie zorganizowano seminarium dla nauczycieli matematyki i przyrody ze szkół z Lubina, Siedlec, Raszówki, Tymowej, Wińska i Krzelowa w ramach projektu „Ekologia”. To innowacyjny program nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, który ma zwiększyć zainteresowanie uczniów kontynuacją kształcenia na kierunkach technicznych.

W seminarium wzięło udział 28 nauczycieli i 6 uczniów. Pierwszym etapem projektu było przeprowadzenie zajęcia dydaktycznych. Odbywały się po lekcjach od 1 września 2011 r. do 30 czerwca 2013 r. Prowadzili je nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 3: Anna Porębska, Marzena Majewska i Remigiusz Reszka. Opiekunem szkolnym projektu jest Dorota Wozowczyk, dyrektor szkoły.

Szkoła Podstawowa nr 3 otrzymała gotowy do realizacji program wraz z obudową metodyczną, niezbędne pomoce dydaktyczne do jego realizacji, dodatkowe godziny na zajęcia dla uczniów (płatne ze środków projektu w ramach umów cywilno-prawnych), możliwość współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim, dostęp do laboratoriów i profesjonalnych narzędzi badawczych. Nauczyciele realizujący program zostaną przeszkoleni w ramach projektu.

Uczniowie prowadzili pomiary pogody, gleby, powietrza. Na budynku zamontowano stację pogodowa. Ich prognozy nie różniły się od tych przeprowadzonych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Szkoła współpracowała z Uniwersytetem Wrocławskim, który zapewnił fachowe urządzenia do pomiaru gleby czy powietrza.

Podczas spotkania twórczynie i jednocześnie koordynatorki projektu Dorota Wójcik-Hetman, nauczyciel Szkoły Podstawowej we Wrocławiu oraz Eleonora Żmijowska-Wnęk, metodyk Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu, dokonały prezentacji projektu i przedstawiły jego efekty.

– Naszym celem była modyfikacja programów nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych pod kątem możliwości realizacji projektów ekologicznych poprzez powiązanie efektów nauczania różnych przedmiotów, praktyczne wykorzystanie wiedzy, prowadzenie eksperymentu, badań, analiz z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy i technologii ICT – wyjaśnia Dorota Wójcik-Hetman.

W ogólnopolskim projekcie brało udział 46 szkół, w tym 21 szkół podstawowych, 12 gimnazjów i 13 szkół ponadgimnazjalnych. W zajęciach uczestniczyło około 2500 uczniów w ramach 72 grup uczniowskich.

Dzięki uczestnictwu w programie szkoła pozyskała drobny sprzęt pomiarowy.


POWIĄZANE ARTYKUŁY