Inwestor i projektanci spotykają się z mieszkańcami, odpowiadają na pytania i wciąż zbierają pisemne opinie – trwają spotkania w sprawie budowy drogi szybkiego ruchu z Lubina do Wrocławia.
Przypomnijmy, nowa droga, która ma znacząco ułatwić dojazd z Zagłębia Miedziowego do stolicy Dolnego Śląska, będzie mieć dwie dwupasowe jezdnie. Nie będzie trasą stricte ekspresową, ale z racji tego, że ma spełniać kryteria drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP), w terenie zabudowanym dopuszczalna prędkość wyniesie od 60 do 80 km/h, a poza nim od 80 do 110 km/h.
Po wrześniowym spotkaniu w Osieku do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad spłynęło około stu ankiet od mieszkańców wsi położonych przy obecnej drodze nr 36. Ze wszystkich gmin, które leżą przy projektowanej trasie do Wrocławia, formularzy było kilkaset. Czy to dużo?
– Dla przebudowy autostrady A4 na długości około 160 kilometrów było osiem tysięcy ankiet – podają dla porównania przedstawiciele GDDKiA.
Biorąc pod uwagę nie tylko opinie mieszkańców, ale także istniejący układ komunikacyjny i warunki środowiskowe, projektanci z firmy Schuessler-Plan Inżynierzy przygotowali cztery warianty biegu nowej drogi na odcinku między Lubinem i Prochowicami.
Najmniej inwazyjny, jeśli chodzi o mieszkańców, jest wariant 3, w którym wyburzenia domów obejmą tylko Niemstów – zabudowa tej wsi nie pozwala na poprowadzenie jej obejścia. W najgorszym wariancie 0 wyburzonych musiałoby zostać co najmniej kilkanaście domów w Osieku, Niemstowie i Gogołowicach.
W przypadku Osieka rozważane jest poprowadzenie drogi obejściem na północ od obecnych zabudowań. W Gogołowicach istnieje możliwość wytyczenia jej śladu zarówno na północy, jak i na południu wsi.
Zainteresowani planem drogi mieszkańcy muszą jednak uzbroić się w cierpliwość – preferowany wariant wskazany zostanie w drugim kwartale przyszłego roku, a wybór wariantu ostatecznego zaplanowany jest dopiero na rok 2026.
Do 20 maja mieszkańcy mają możliwość wyrażenia opinii na ten temat. Mapy z poszczególnymi wariantami i formularze ankiet dostępne są na stronie internetowej inwestycji TUTAJ. Ankiety można wysłać pocztą elektroniczną.
Fot. Joanna Dziubek