Osobie z orzeczoną niepełnosprawnością łatwiej będzie dostać się do pracy w administracji publicznej. Takie zmiany wprowadza ustawa z 15 lipca 2011 r.
Niepełnosprawny zyska gwarancję zatrudnienia w urzędzie, jeśli znajdzie się w piątce najlepszych kandydatów. Takie preferencje nie będą przysługiwać jednak w przypadku kierowniczych stanowisk w samorządzie. Nowe zasady naboru będą w pierwszej kolejności dotyczyć tych urzędów, w których liczba pracowników niepełnosprawnych jest niższa niż 6 proc. ogółu zatrudnionych.
Jeśli wśród pięciu kandydatów do pracy w urzędzie znajdzie się osoba niepełnosprawna, zyska pierwszeństwo w zatrudnieniu. Taka zasada będzie obowiązywała w służbie cywilnej, z wyjątkiem wyższych stanowisk. W przypadku tych ostatnich pierwszeństwo zyska niepełnosprawny, który znajdzie się wśród dwóch najlepszych kandydatów. Podobne rozwiązanie wprowadzono w samorządach. Tam jednak nie będzie ono miało zastosowania do stanowisk kierowniczych.
Ponadto kierownicy urzędów w ogłoszeniach o naborze zostaną zobowiązani do wskazania, czy w ich urzędzie jest spełniony wymóg zatrudniania co najmniej 6 proc. niepełnosprawnych. Dodatkowo muszą też wskazać, czy o określone stanowiska mogą się ubiegać osoby niepełnosprawne.
Z kolei niepełnosprawny kandydat przy składaniu dokumentów musi dołączyć do nich m.in. zaświadczenie o stopniu niepełnosprawności. Jeśli tego nie zrobi, nie będzie traktowany preferencyjnie.