Światowa klasyka kina

27

LUBIN. Wielu filmowców próbowało już opowiedzieć tę historię, za każdym razem wciągała ona widzów na całym świecie tak samo – 19 grudnia w Kinie Konesera w Heliosie będzie można obejrzeć najnowszą ekranizację powieści Charlotte Bronte „Jane Eyre”.

 

„Jane Eyre” to opowieść, która wychowała miliony romantyczek na całym świecie. Współczesna ekranizacja to porywająca i zapierająca dech w piersiach historia o alchemii uczuć. Film pokazany zostanie w lubińskim Heliosie o godzinie 20.
To produkcja dla tych, którzy lubią romans z epoki, do tego skonstruowany ze smakiem i wyważeniem.

Oprócz „Jane Eyre”, w cyklu Kino Konesera w grudniu wyświetlona zostanie także „Czarna Wenus”. A w styczniu widzowie zobaczą: „Habemus Papam – mamy papieża”, „Przepis na miłość”, „Służące”, „Siostrę Mozarta” oraz „Szpiega”.

Kino Konesera ruszyło w lubińskim Heliosie w październiku. Raz w tygodniu, co poniedziałek, wyświetlane są produkcje nagradzane na filmowych festiwalach, realizowane przez wybitnych twórców.

O tym co jeszcze znajdzie się w repertuarze Kina Konesera mogą zdecydować sami widzowie. Pracownicy lubińskiego Heliosa czekają na propozycje, tego co lubinianie chcieliby zobaczyć. Wystarczy wysłać maila z tytułem na adres: lubin@heliosnet.pl.

Dla stałych wielbicieli cyklu, kino przygotowało też Kartę Kina Konesera, która upoważnia do zniżek nie tylko na bilety, ale również na zestawy w kawiarni i w barze kina.

19.12 – „Jane Eyre”, reż. Cary Fukunaga; dramat/komedia, USA/Wielka Brytania 2011

Twórca wraz z ekipą namalował obraz zderzenia dwojga osób o bogatej duszy, o wielu bliznach na sercu. Więź jaka złączyła tych dwoje ludzi z różnych światów jest twarda i nie poraża barwami widzianymi gołym okiem. Poraża zwykłą ludzką potrzebą bycia z kimś, blisko i na zawsze. Prosta i wyrazista prawda ubrana w szaty zwykłej codzienności życia. Nie którzy po obejrzeniu filmu mówią, iż główna bohaterka jest niezbyt wyrazista. W naszym odczuciu twórca celowo wykreował w ten sposób postać Jane – oszczędną w wizualnym wyrazie. Aktorka której powierzono rolę – Mia Wasikowska, miała trudne zadanie. Bez zbytniej ekspresji gestów, mówiąc zazwyczaj cichym opanowanym głosem- musiała oddać swej bohaterce emocje i przeżycia przez co stworzyła postać bardzo realną, pełną uczuć i silną wewnętrznie. Jakie były dokładnie losy Jane Eyre – każdy musi zobaczyć i poczuć sam.

Zdjęcia zostały wykonane po mistrzowsku, podobnie jak piękna, melancholijna muzyka autorstwa Dario Marianelli. Dzięki temu z przyjemnością ogląda się mroczne plenery otaczające Thornfield i reaguje na dramaty bohaterów odpowiednio emocjonalnie.

Krytycy są pod wrażeniem profesjonalnego aktorstwa. „Wasikowska i Fassbender tworzą parę zachwycających romantycznych kochanków, nadając filmowi nieoczekiwanej zmysłowości” pisze „Rolling Stone”. „Fassbender imponujący jak nigdy (…). Mia Wasikowska wznosi się na szczyt swojej gry aktorskiej” przekonuje „Telegraph”. Rewelacyjny” (About.com), „Znakomity” („Time Out”) „Jedna z najbardziej romantycznych historii miłosnych, jakie kiedykolwiek powstały” („Philadelphia Inquirer”) – tak o filmie „Jane Eyre” piszą zagraniczni krytycy.

26.12 – „Czarna Wenus”, reż. Abdel Kechiche; historyczny, Belgia/Francja 2010

Historia oparta na faktach. W 1808 roku ciemnoskóra dwudziestoletnia Saartjie Bartman wraz z angielskim opiekunem – Cezarem, opuszcza rodzime RPA, aby szukać zarobku w Londynie. Saartije marzy o aktorstwie. Występuje jako Hottentot Venus w parateatralnych pokazach. Gdy Cezar zostaje oskarżony o łamanie prawa, Saartije zostaje sprzedana, a jej nowym opiekunem zostaje Réaux, który zabiera ja do Francji, gdzie pokazy Hottentot Venus nabierają pikanterii, zmieniając się w egalitarną, perwersyjną, seksualną orgię.

02.01 – „Habemus Papam – mamy papieża”, reż. Nanni Moretti; dramat, Francja/Włochy 2011

Nowy namiestnik stolicy apostolskiej, zaraz po zaskakującym dla niego wyniku konklawe, ma przywitać wiernych zebranych na placu świętego Piotra. Jednak ten głęboko wierzący człowiek nie tylko uważa, że jest niegodny papieskiego urzędu, ale już wkrótce ukradkiem ucieknie z Watykanu. Sytuacja wymyka się spod kontroli i grozi wielkim skandalem. Jedynymi osobami, które mogą stawić czoła tym wydarzeniom, są Rajski, Polak będący od lat rzecznikiem stolicy apostolskiej i wybitny profesor psychiatrii.

09.01 – „Przepis na miłość”, reż. Jean-Pierre Ameris; komedia romantyczna, Belgia/Francja 2010

On jest właścicielem upadającej fabryki czekolady, który umiera ze strachu na myśl o rozmowie z kimś obcym. Ona zna jeden z najlepszych przepisów na czekoladki, ale jest zbyt nieśmiała, żeby wyjawić swój sekret. Tych dwoje mogłoby stanowić idealną parę. Gdyby tylko któreś z nich odważyło się zrobić pierwszy krok…

16.01 – „Służące”, reż. Tate Taylor; dramat, USA 2011

Akcja filmu rozgrywa się w stanie Mississipi, przed erą równouprawnienia i opowiada o czarnoskórych służących zatrudnianych w domach bogatych białych.

 

 

23.01 – „Siostra Mozarta”, reż. Rene Feret; dramat, Francja 2010

Maria Anna, siostra Wolfganga Amadeusza Mozarta, posiada niebanalny talent muzyczny. Dla swojego ojca jest jednak tylko siostrą swojego dużo zdolniejszego brata. A na domiar złego – jest kobietą. XVIII wiek, w którym umiejscowiona jest akcja, nie sprzyja emancypacji. Nannerl, jak zwykło się do niej mówić, próbuje odnaleźć się w czasach, w których przyszło jej żyć, ale patriarchalny układ społeczeństwa i stosunek ojca do jej talentu powoli zabija jej marzenia.

30.01 – „Szpieg”, reż. Tomas Alfredson; thriller, Wielka Brytania 2011

W Cyrku (tak agenci mówią o MI6 – tajnej brytyjskiej służbie wywiadowczej) działa głęboko zakonspirowany podwójny agent, który ma dostęp do najbardziej tajnych danych brytyjskiego wywiadu. George Smiley, tocząc walkę z czasem, rozpocznie śledztwo, które ujawni największy skandal w historii MI6.


POWIĄZANE ARTYKUŁY