Peron odnowiony, winda najwcześniej za rok

6702

Co najmniej rok muszą czekać na windę niepełnosprawni pasażerowie, którzy chcieliby wsiąść do pociągu w Ścinawie. W zakończonej niedawno przebudowie głównego peronu nie przewidziano takiego udogodnienia. Co ciekawe, peron został zmodernizowany w ramach rządowego programu, którego celem jest… przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu.

Przebudowa peronu na 1 na ścinawskiej stacji rozpoczęła się w lutym tego roku. Pisaliśmy o tym tutaj:

Rozpoczął się remont peronu w Ścinawie

Ścinawa leży na trasie jednej z najważniejszych magistral kolejowych, tzw. „Nadodrzanki”, łączącej Wrocław ze Szczecinem. 300-metrowy obecnie peron umożliwia zatrzymywanie się tu nawet bardzo długich pociągów dalekobieżnych.

Jest estetyczne przejście pod torami, są nowe wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie, tablice z czytelnym oznakowaniem i antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami o wypukłej fakturze. Tę ostatnią zaprojektowano z myślą o niewidomych pasażerach.

W planie wartej blisko 6 mln zł inwestycji zabrakło jednak rozwiązania dla osób, które borykają się z ograniczeniami ruchu, szczególnie tymi, które jeżdżą na wózkach inwalidzkich. I tego rozwiązania nie będzie jeszcze przez kilkanaście miesięcy.

– W celu poprawy dostępności stacji dla wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, planowana jest zabudowa wind w przejściu podziemnym na stacji Ścinawa (winda na dojściu do przejścia od placu przydworcowego oraz winda na peron nr 1). Prace te planuje się rozpocząć w drugiej połowie 2024 r. po wyłonieniu wykonawcy, opracowaniu dokumentacji i uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, pozwalających na realizację robót – poinformował nas Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Do tej firmy należy kolejowa infrastruktura, w tym perony.

PKP PLK nie ma na razie planów przebudowy drugiego peronu, jako że jest on wykorzystywany w niewielkim zakresie.

Są za to plany, chociaż jeszcze niesprecyzowane, odnowy ścinawskiego dworca. W sierpniu tego roku budynek znalazł się na liście podstawowej Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030. Z uwagi na to, że lista jest jeszcze świeża, zarządzająca dworcami w całej Polsce spółka PKP S.A. nie ma jeszcze harmonogramu realizacji prac.

Wiadomo, że oprócz Ścinawy na liście podstawowej znalazło się jeszcze 149 innych dworców – niemal wszystkie mają status zabytku. Na Dolnym Śląsku odnowy doczeka się w sumie 25 budynków. Na liście rezerwowej znalazły się m.in. Rudna Gwizdanów i Złotoryja.


Dolnośląskie dworce objęte Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030

Lista podstawowa: Bardo Śląskie, Bierutów, Borowa Oleśnicka, Brzezinka Średzka, Czernica Wrocławska, Janowice Wielkie, Jelcz-Laskowice, Jelenia Góra, Jelenia Góra Cieplice, Jelenia Góra Sobieszów, Jerzmanice-Zdrój, Kamieniec Ząbkowicki, Kamienna Góra, Kobierzyce, Korzeńsko, Kudowa-Zdrój, Lubań Śląski, Sobótka, Strzegom, Ścinawa, Środa Śląska, Świdnica Przedmieście, Wrocław Świebodzki, Wrocław Zachodni i Żmigród.

Lista rezerwowa: Bardo Przyłęk, Lwówek Śląski, Miękinia, Nowa Ruda, Rudna Gwizdanów, Zebrzydowa i Złotoryja.

Fot. BM


POWIĄZANE ARTYKUŁY