Rozpoczął się remont peronu w Ścinawie

1985

Peron numer 1 zostanie wydłużony, pojawi się nowa nawierzchnia przystanku kolejowego oraz nowa wiata przystankowa. Niestety prace nie obejmą peronu 2, zapomniano też o windach dla niepełnosprawnych – tak w skrócie przedstawia się remont, który właśnie rozpoczął się w Ścinawie. Prowadzone prace wiążą się też ze sporymi utrudnieniami dla podróżnych.

Przypomnijmy, w zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe włączyły Ścinawę do programu modernizacji przystanków kolejowych. Miasto leży na ważnej krajowej trasie kolejowej z Wrocławia do Szczecina i dziennie przejeżdża tędy około 50 pociągów pasażerskich. Od grudnia swoje pociągi na „Nadodrzankę” wprowadziły też Koleje Dolnośląskie.

W kwietniu 2022 roku PKP PLK podpisały umowę na modernizację peronu nr 1. Kontrakt opiewa na 5,86 mln zł brutto. Prace właśnie ruszyły i według zapowiedzi rzecznika spółki Mirosława Siemieńca, mają zakończyć się w lipcu.

Po przebudowie ścinawski peron wydłuży się do 300 metrów. Wymieniona zostanie jego nawierzchnia, a podróżnych osłaniać będzie nowa wiata. Zakres prac obejmuje również remont przejścia pod torami i wiat nad schodami.

Obecnie pasażerowie wyjeżdżający w stronę Głogowa i Zielonej Góry wsiadają do pociągów na skraju remontowanego przystanku kolejowego – niezadaszona część peronu 1, około 300 metrów od dworca PKP, zgodnie z poniższą mapą, gdzie inwestor wydzielił i zabezpieczył przejście dla podróżnych. Z kolei osoby jadące w stronę Wrocławia wsiadają z peronu 2, do którego prowadzi przejście pod torami.

Niestety zlecenie spółki PKP PLK w ogóle nie obejmuje remontu peronu 2, jak również budowy wind przy podziemnym przejściu pod torami. Ścinawa przygotowuje pismo, w którym ponownie zaapeluje do PKP PLK, by rozważyć montaż wind przy przejściu pod torami, ponieważ schody stanowiły będą nadal barierę nie do pokonania dla osób na wózkach i z trudnościami w poruszaniu.

Z punktu widzenia pasażerów odnowiony peron to tylko połowiczny sukces. Inwestycja PKP PLK nie obejmie zniszczonego budynku dworca, ponieważ dworcami w Polsce zarządza już inna państwowa spółka: Polskie Koleje Państwowe S.A. Na swojej stronie internetowej PKP S.A. publikuje wykaz 567 czynnych dworców. Co ciekawe, zalicza do nich też ten ścinawski. 189 z dworców objętych zostało programem modernizacji, zaplanowanym na lata 2016-23, ale na tej liście budynku w Ścinawie już nie znajdujemy.

– Aktualnie skupiamy się na realizacji obecnego Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego w województwie dolnośląskim zostało ujętych łącznie 19 dworców kolejowych, z czego zakończyliśmy już 17 inwestycji. Kolejne dwie inwestycje zakładające przebudowy dworców w Oleśnicy i Oławie są na etapie przygotowania. Jeśli chodzi o dworzec w Ścinawie, to nie wykluczamy jego ujęcia w przyszłych planach inwestycyjnych spółki – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A.

Fot. nowa.scinawa.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY