DKF na nowy rok

89

Na początek nowego roku w cyklu DKF będzie można obejrzeć między innymi filmy „Niedźwiedzie nie istnieją” i „Porwany”. Co jeszcze w styczniu wyświetli kino Muza?

„Dream Scenario”

Seanse jak zwykle będą się odbywać w każdą środę o godz. 19. Bilet na jedną projekcję kosztuje 17 zł, a miesięczny karnet na wszystkie – 55 zł.

W styczniu wyświetlone zostaną: „Siostrzeństwo świętej sauny” (3 stycznia), „Dream Scenario” (10 stycznia), „Niedźwiedzie nie istnieją” (17 stycznia), „Porwany” (24 stycznia) i „Chłopiec i czapla” (31 stycznia).

Szczegółowy repertuar można znaleźć na stronie ckmuza.eu.

O filmach:

„Siostrzeństwo świętej sauny”

Opowieść o sile siostrzeństwa, pięknie każdego ciała i oczyszczającej mocy saun. Estoński kandydat do Oscara i Europejskich Nagród Filmowych (nagroda za Najlepszy Europejski Film Dokumentalny – Prix Arte), który zabiera widownię w podróż w głąb życiodajnego lasu. Tam grupa kobiet zbiera się w tradycyjnej saunie, żeby wspólnie się zrelaksować, śpiewać i gotować, ale przede wszystkim dzielić między sobą najgłębsze sekrety, przemyślenia i czerpać siłę ze wspólnoty. W rozgrzanej, intymnej przestrzeni wypędzają z siebie lęki i wstyd, odzyskując energię do życia. Ta uniwersalna historia kręcona przez 8 lat przedstawia także fenomen estońskiej dymnej sauny wpisanej na Listę UNESCO. Żywiołowa i kochana przez publiczność autorka filmu Anna Hints otrzymała nagrodę za Najlepszą Reżyserię na festiwalu Sundance.

„Dream Scenario”

Nicolas Cage wciela się w rolę niedocenianego i niemal niezauważalnego szarego człowieka, którego los zmienia się diametralnie, odkąd co noc śni się obcym ludziom na całym świecie. Z dnia na dzień, a w zasadzie z nocy na noc, Paul Matthews staje się celebrytą szczególnej kategorii. Nastoletnie córki przestają się go wstydzić, odzywa się do niego jego była, w oczach studentów zaczyna być cool, a na biurku przybywa lukratywnych kontraktów reklamowych. Wreszcie jest KIMŚ. Jednak szybko jego życie z ucieleśnienia marzeń staje się koszmarem, a z fascynującego fenomenu Paul staje się ofiarą cancel culture.

„Niedźwiedzie nie istnieją”

Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji, film zrealizowany w tajemnicy przed irańskimi władzami. Jego twórca, Jafar Panahi, brawurowo i ze swadą poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, opowiada o reżyserze (w tej roli sam Panahi), który zaszywa się na prowincji, by stąd nadzorować projekt, do którego zdjęcia powstają w pobliskiej Turcji. Wierzy, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy, ale to życzeniowe myślenie nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością. Atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta, na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski.

„Porwany”

W 1858 roku w żydowskiej dzielnicy Bolonii żołnierze papieża Piusa IX (Paolo Pierobon) wdzierają się do domu rodziny Mortara. Z rozkazu kardynała mają zabrać 7-letniego Edgardo (Enea Sala). Chłopiec został potajemnie ochrzczony przez jego opiekunkę, gdy był mały, przez co zgodnie z papieskim prawem musi zostać wychowany w wierze katolickiej. Rodzice Edgardo nie zgadzają się z takim postępowaniem i robią wszystko, by odzyskać syna. Mortarowie są popierani przez opinię publiczną i międzynarodową społeczność żydowską, jednak Kościół katolicki i papież Pius IX nie zgadzają się na zmianę doktryny i zwrot dziecka. Staje się to przyczynkiem do bitwy politycznej, w której stawką jest demokracja i zjednoczenie Włoch.

„Chłopiec i czapla”

Najnowsza, wizjonerska animacja mistrza gatunku Hayao Miyazakiego, który w wielkim stylu powraca na ekrany po dziesięciu latach. Film, okrzyknięty w Japonii arcydziełem, to nie tylko opowieść o stracie i przemijaniu, to także popis niczym nieograniczonej wyobraźni. Po stracie matki Mahito wraz ojcem opuszcza Tokio i przeprowadza się na wieś. Zdystansowany do nowej, otaczającej go rzeczywistości zaczyna odkrywać niezbadaną okolicę i dom. Pewnego dnia przypadkowo spotyka zagadkową, mówiącą ludzkim głosem czaplę siwą, która nieoczekiwanie staje się jego przewodnikiem. Ptak stopniowo pomaga chłopcu rozwikłać tajemnicę życia, zabierając go do magicznego świata, gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością.

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY