Jak zapewnia dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 z Lubina do Polkowic przebiega zgodnie z planem. Oczywiście, biorąc pod uwagę wyłącznie prace prowadzone przez nowego wykonawcę, czyli spółkę Mota-Engil. Wszystko wskazuje więc na to, że nowym fragmentem ekspresówki pojedziemy już na najbliższych wakacjach.
Sieć dróg krajowych w województwie dolnośląskim liczy obecnie ponad 1300 km, w tym ponad 220 km autostrad i prawie 200 km dróg ekspresowych. – Naszym celem jest stworzenie spójnego układu komunikacyjnego, który przejmie ruch z najbardziej obciążonych arterii, poprawi komfort jazdy i skróci czas podróży, ale przede wszystkim znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego – czytamy w oficjalnym komunikacie GDDKiA.
Obecnie na terenie naszego województwa w realizacji są trzy odcinki drogi ekspresowej S3. Ten, który z pewnością najbardziej interesuje kierowców z Lubina i okolic, połączy węzeł Kaźmierzów koło Polkowic z węzłem Lubin Północ.
Jak informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA, wykonawca prowadzi prace na wielu frontach, m.in. prowadzi roboty mostowe, branżowe oraz przy układaniu nawierzchni.
– Wykonywane są zarówno roboty ziemne (górne warstwy nasypów), roboty konstrukcyjne w zakresie wykonywania nawierzchni (podbudowy z kruszywa, warstwy bitumiczne), wykończeniowe (profilowanie i humusowanie skarp, humusowanie pasa rozdziału). Trwają również prace przy wykonywaniu poboczy oraz rowów o specjalnej konstrukcji mineralno-organicznej (chłonnych), trwa wykonywanie przepustów pod drogami – wylicza przedstawicielka Dyrekcji.
Zgodnie z planem postępują również roboty mostowe. Na niektórych obiektach rozpoczęto już pierwsze naprawy związane z wymianą dylatacji. Trwa również betonowanie kap chodnikowych, umacnianie stożków i montaż schodów skarpowych. Równolegle na całym terenie budowy prowadzone są roboty związane z konserwacją i regulacją wysokościową studni oraz montażem włazów, a także prace ziemne oraz konstrukcje skarp i dna zbiorników retencyjnych wód opadowych. Zakończono już prace związane z rozbiórką i odtworzeniem materaca zabezpieczającego przed oddziaływaniem eksploatacji górniczej (pod konstrukcją nawierzchni).
– Aktualnie trwają również prace związane z układaniem nawierzchni bitumicznej tj. głównie warstwy ścieralnej z SMA na odcinku pomiędzy węzłami Lubin Północ a Polkowice Południe. Ponadto na powyższym odcinku trwają prace wykończeniowe przy wykonywaniu oznakowania poziomego, humusowaniu pasa rozdziału, profilowaniu i humusowaniu skarp, montażu barier energochłonnych. Ponadto wykonawca prowadzi prace związane z wykonaniem oświetlenia i zasilania systemu zarządzania ruchem (głównie w obrębie węzła Lubin Północ) oraz prace przygotowawcze pod wykonanie zasilania hydroforni na węźle Polkowice Północ – kontynuuje Szumiata.
Jak już informowaliśmy na naszym portalu, w piątek udostępniona do ruchu została jedna nitka S3 na odcinku od węzła Lubin Północ do węzła Polkowice Południe.
Wykonawca ma 12 miesięcy na dokończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (z wyłączeniem okresów zimowych trwających od 23 grudnia do 15 marca). Zakończenie prac przewidziane jest w drugim kwartale 2021 r. Więcej na temat inwestycji pisaliśmy m.in. tutaj.
Fot. GDDKiA