Budowa najdłuższego tunelu drążonego w skale dobiega końca

13051

Jeden o długości 320 metrów, drugi, liczący 2,3 kilometra, to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce, – budowa obydwu tuneli przy drodze ekspresowej S3 dobiega już końca. Na zdjęciach udostępnionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu widać, na jak zaawansowanym etapie są prace.

Realizacja 31-kilometrowej drogi ekspresowej S3 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Lubawką (granica państwa) jest mocno zaawansowana. Przebity został najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce drążony w skale i obecnie wykonywana jest jego obudowa ostateczna. Zakończono nasuwanie kilku obiektów inżynierskich, realizowane są już roboty bitumiczne i trwa m.in. budowa ekranów akustycznych.

Bolków – Kamienna Góra 

W ciągu trasy S3 łączącej Bolków z Kamienną Górą (o długości ok. 16,1 km) powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków.  

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  Po uzyskaniu (21 sierpnia 2020 r.) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót przygotowawczych. 

– Największe zaawansowanie prac, które sięga ok. 80 proc., odnotowujemy w branży tunelowej. W dłuższym tunelu TS-26 wykonywana jest obudowa ostateczna. Układana jest izolacja wodna, następnie zbrojenie i betonowanie przyczółków i sklepienia. Do tej pory zabetonowano 228 z 369 segmentów (nawa zachodnia 98 z 184 szt., nawa wschodnia 130 z 185 szt.), co stanowi łączną długość ponad 2840 z ok. 4574 m.  Zakończenie prac związanych z betonowaniem obudowy ostatecznej planowane jest w trzecim kwartale 2023 r. – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Natomiast w krótszym tunelu, czyli TS-32, betonowana jest jego kalota (górna część tunelu), a do dziś wykonano 53 z 54 segmentów. Aktualne zaawansowanie w robotach żelbetowych wynosi ok. 98 proc. i wykonawca planuje zakończyć je w ciągu najbliższych dni.

– W branży drogowej główne prace koncentrują się na nasypach i podbudowach. Są zabezpieczane na okres zimowy. W połowie lipca rozpoczęto układanie podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego i do dzisiaj ułożono ok. 145 tys. m 2. Na początku września ułożono też odcinek próbny warstwy wiążącej z betonu asfaltowego – dodaje przedstawicielka Dyrekcji.

Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu

W branży mostowej zaawansowanie prac wynosi ok. 71 proc. Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ustrojów nośnych (uzależnione od warunków atmosferycznych).

Kamienna Góra – Lubawka (granica państwa) 

Wykonawcą odcinka o długości ok. 15,3 km jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner). Wartość umowy wynosi prawie 900 mln zł. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2023 r.   

Na zadaniu realizowane są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).   

Dofinansowanie UE 

Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest umową o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.   

Fot. GDDKiA


POWIĄZANE ARTYKUŁY