Co wrzucisz do sieci, już tam zostanie

155

Fascynacja mediami społecznościowymi nie chce minąć, szczególnie wśród młodych ludzi. Są wielkim udogodnieniem, ale i niosą ze sobą niebezpieczeństwo. Grupa uczniów z I Liceum Ogólnokształcącego w Lubinie ruszyła z kampanią uświadamiającą młodzież.

Mało który młody człowiek nie korzysta dzisiaj z mediów społecznościowych. Do wyboru mają ich całe mnóstwo – Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter, różnego rodzaju czaty internetowe. W dobie komputeryzacji stanowią wygodne rozwiązanie, ale jest też drugie dno. Młodzi ludzie często bagatelizują fakt, że wszystko co umieszczają w internecie, zostaje tam na zawsze.

W ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii” grupa uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Lubinie prowadzi działania informacyjne, mające na celu zwrócenie uwagi, jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych.

jak mówią, z mediów należy korzystać rozważnie. – Młodzi ludzie nie zastanawiają się nawet, że różne dodatki w aplikacjach pozwalają śledzić ich poczynania w sieci i nie tylko. Coraz częściej zdarzają się przypadki stalkingu, cyberprzemocy czy nawet porwań lub gwałtów z powodu nieumiejętnego zarządzania danymi osobowymi w internecie – opowiada Filip Strózik, uczeń I LO, lider projektu. – Chcielibyśmy uświadomić naszych młodszych kolegów, jak mądrze posługiwać się portalami społecznościowymi, jak dbać o swoje bezpieczeństwo – dopowiada Julia Kapusta, uczestniczka projektu.

– Nasz projekt nosi nazwę Protect Your Private Life, czyli chroń swoje prywatne życie. Realizowany jest on w ramach ogólnopolskiej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Chcemy szerzyć wiedzę o tym popularnym problemie naszych czasów – mówi Monika Pacewicz, uczennica I LO.

Problem dotyka młodzieży na całym świecie, nie tylko lubińskiej społeczności. – Rozpoczęliśmy już naszą kampanię uświadamiającą. Za nami interaktywne wykłady w ponad 10 klasach lubińskich szkół. Udało się je zrealizować dzięki przychylności I Liceum Ogólnokształcącego, Społecznej Szkoły Podstawowej i Szkoły Podstawowej nr 9 – opowiada Norbert Kopcza, członek projektu.

Aby pozornie trudny temat był bardziej zjadliwy, uczniowie uatrakcyjnili wykłady. Pozyskali sponsora, który ufundował upominki. – Zorganizowaliśmy konkursy z nagrodami, bo jak wiadomo najlepsza nauka to taka, która jest połączona z zabawą. Bardzo pomógł nam hipermarket, który zasponsorował upominki – dopowiada Bartosz Kochański.

Na potrzeby kampanii uczniowie stworzyli własne filmy instruktażowe, dotyczące ustawień prywatności, które znajdują się na kanale na Youtube’ie. Powstały także strona na Facebooku i profil na Instagramie.

Fot. archiwum prywatne


POWIĄZANE ARTYKUŁY