4 miliony Polaków ma Profil Zaufany

138

E-administracja coraz popularniejsza. Już cztery 4 miliony Polaków ma Profil Zaufany. Dzięki niemu będzie łatwiej w urzędach, a nawet u lekarza.

Fot. Pixabay

W 2016 r. – 400 tysięcy (głównie urzędnicy), do końca 2017 r. – ponad 1,3 miliona osób. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku – kolejne 1 256 458. O czym mowa? O liczbie właścicieli Profilu Zaufanego (PZ).

– Właśnie osiągnęliśmy kolejny ważny etap w rozwoju e-administracji – 4 miliony Polaków ma już Profil Zaufany. Czekamy na więcej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Profil Zaufany to nasza oficjalna cyfrowa tożsamość. Nasze cyfrowe „ja”. W praktyce oznacza to, że dzięki niemu można podpisać online pisma/wnioski do urzędu, skorzystać też z wielu innych e-usług (np. sprawdzić punkty karne). To także jedyny sposób na zalogowanie się do państwowych serwisów – np. Internetowego Konta Pacjenta. PZ jest także niezbędny do tego, by zalogować się w aplikacji mObywatel.

A teraz bardzo ważne: jest darmowy, bezpieczny i ważny trzy lata. Naprawdę warto go mieć.

– Przyrost liczby użytkowników Profilu Zaufanego to najlepszy dowód na to, że e-administracja działa coraz lepiej. Stale pracujemy nad tym, by przybywało spraw, które dzięki niemu możemy załatwić – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Fot. Pixabay

Dzięki Profilowi Zaufanemu: 
– zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia, 
– sprawdzisz, ile masz punktów karnych, 
– sprawdzisz, czy auto – które chcesz sprowadzić z zagranicy – nie było złomowane (Historia Pojazdu), 
– wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
– zarejestrujesz działalność gospodarczą, 
– zgłosisz utratę dowodu osobistego, 
– wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
…i załatwisz wiele innych spraw.

Są dwa sposoby, by założyć PZ. Pierwszy – przez Internet, za pomocą internetowego konta bankowego. Drugi – w punkcie potwierdzającym.

Twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie. Jak to załatwić?

Przede wszystkim, sprawdź, czy Twój bank ma możliwość założenia Profilu Zaufanego. Zaloguj się na swoje konto bankowe. Wyszukaj formularz zakładania Profilu Zaufanego. Uważnie czytaj informacje przekazywane podczas procesu rejestracji. Gotowe! Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.

Jeśli nie masz konta w jednym z banków, które umożliwiają założenie PZ, nic straconego. Wybierz drugą drogę – wizytę w punkcie potwierdzającym. Zanim się tam wybierzesz, wejdź na stronę Profilu Zaufanego. Kliknij „Zarejestruj się”. Wypełnij formularz. W ten sposób złożysz wniosek o założenie PZ. Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie Profilu Zaufanego, czyli www.pz.gov.pl.

Następnie idź do wybranego punktu potwierdzającego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Punktami potwierdzającymi są np. delegatury Urzędów Wojewódzkich, urzędy gminy, urzędy skarbowe, czy poczty. W sumie na terenie całego kraju funkcjonuje niemal 1500 takich punktów. Sprawdź adres najbliższego punktu potwierdzającego.

– Mamy nadzieję, że już wkrótce Profil Zaufany będzie jeszcze popularniejszy. Dzięki czemu jeszcze więcej osób będzie korzystało z naszych e-usług – mówi minister cyfryzacji. – Sejm pracuje już nad projektem ustawy wdrażającej rozwiązania dotyczące tzw. e-zdrowia. Po jej wejściu w życie pracownik przychodni, lekarz, pielęgniarka, położna – którzy otrzymają odpowiednie uprawnienia – będą mogli potwierdzać Profile Zaufane. To duża i ważna zmiana – dodaje Marek Zagórski.

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja


POWIĄZANE ARTYKUŁY