W słowiańskim grodzie

25

W ramach uroczystych obchodów święta uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 roku w Szkole Podstawowej nr 5 w Lubinie odbyły się zajęcia historyczno-edukacyjne. Stanowiły one podsumowanie projektu „W słowiańskim grodzie”.

Projekt, przygotowany przez młodzież z klasy V a, był skierowany do uczniów klas drugich i trzecich. Celem zajęć było rozwijanie zainteresowania historią Polski oraz pogłębianie wiedzy o najdawniejszych dziejach naszej ojczyzny przez najmłodsze dzieci, uczniów szkoły.

W ramach projektu dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych przy ognisku, które w swej oprawie wprowadzały uczniów w świat pogańskich wierzeń, magii, baśni i wesołych igrców sięgających czasów prasłowiańskich. Uczestnicy wysłuchali również minikoncertu muzyki dawnej w wykonaniu Aleksandry Widajewicz i Natalii Herejczak, uczennic klasy piątej.

Punktem kulminacyjnym zajęć historyczno-edukacyjnych były pokazy chłopców – wojów z X wieku, wczesnośredniowiecznej taktyki militarnej – atak drużyny w szyku klinowym oraz w szyku oskrzydlającym. Dynamika pokazu i jego niesamowitość zaskoczyły widzów, wprawiając w stan zbliżony do tego, który odczuwali mieszkańcy piastowskiego podgrodzia najechani przez Wikingów. Kolorytu zaimprowizowanemu najazdowi dodawały odpowiednio przygotowane stroje i oręż. Część pokazu militarnego zakończyła wielka bitwa o gród, która doprowadziła do jego zdobycia w niezwykle widowiskowy sposób.

Aby zapoznać najmłodszych z warunkami życia i pracy w średniowiecznym grodzie, zorganizowano tematyczne zajęcia w grupach – wśród wczesnośredniowiecznych rzemieślników, podczas których wykonywano sakiewki i ozdoby rodem z pradawnych czasów.

Uczniowie klasy V a pozostawili na twarzach swych młodszych kolegów malunki – pamiątki wspólnej zabawy i wyprawy w odległe czasy, aby zgłębiać tajniki historii Polski.

Chłopcy z klasy drugiej i trzeciej chętnie sprawdzili swoje umiejętności posługiwania się średniowieczna bronią podczas ćwiczeń drużyny wojów a dziewczynki z równym zainteresowaniem uczyły się tańców sięgających swymi korzeniami najdawniejszych czasów.

Podsumowaniem projektu był konkurs wiedzy historycznej, podczas którego uczniowie klas drugich i trzecich wykazali się znajomością najstarszych dziejów naszej ojczyzny. Najlepsi otrzymali nagrody rzeczowe.

Dla organizatorów, pomysłodawców projektu – uczniów klasy piątej a oraz dla uczestników zajęć, dzień ten stał się prawdziwą lekcja historii i wychowania obywatelskiego.


POWIĄZANE ARTYKUŁY