Ukarani za pokazy medyczne. Lubinianie coraz ostrożniejsi

3680

UOKiK ukarał kolejną firmę za wprowadzanie klientów w błąd podczas pokazów handlowych. Tym razem kara dla przedsiębiorstwa wyniosła 114 tys. zł. W Lubinie sprzedażowe prezentacje wciąż są organizowane.

Fot. Pixabay (zdjęcie ilustracyjne)

Na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach szczególnie narażeni są starsi konsumenci. Handlowcy wykorzystują ich problemy ze zdrowiem, przekonując do zakupu kosztownego sprzętu, który w rzeczywistości nie ma żadnych właściwości terapeutycznych. 

Quantumlive jest kolejną firmą ukaraną przez UOKiK. Jak wyjaśnia Urząd, firma zaprasza na spotkania, podczas których mają się odbyć bezpłatne badania diagnostyczne przy pomocy urządzenia AM Scan lub metodą R. Volla. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia, a osoby wykonujące rzekome badania nie mają uprawnień do przeprowadzania diagnostyki.

Konsumenci dopiero po „badaniu” są informowani pisemnie, że jego wynik nie może odzwierciedlać rzeczywistego stanu zdrowia i nie zastępuje badań medycznych. Handlowcy przedstawiają im także ofertę zakupu urządzeń do magnetoterapii. 

Prezes Urzędu uznał, że spółka Quantumlive naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, wprowadzając ich w błąd w telefonicznych zaproszeniach. Za to nałożył na nią karę w wysokości 114 087 zł i nakazał zaniechać nieuczciwej praktyki. 

– Na pokazy handlowe, które są organizowane pod pretekstem bezpłatnych badań medycznych, przychodzą często osoby starsze, o złym stanie zdrowia. Łatwo nimi manipulować i namawiać je do zakupu produktów, które rzekomo miałyby im pomóc. Niedopuszczalne jest zapraszanie konsumentów na pseudobadania, które w rzeczywistości nie mają żadnej wartości diagnostycznej. To już kolejna decyzja dotycząca nieuczciwych pokazów handlowych. Będziemy nadal przyglądać się takim praktykom i karać nieuczciwe firmy – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zaproszenia na takie pokazy często otrzymywali również lubinianie. Wiesława Sulima, lubiński Powiatowy Rzecznik Konsumentów, wskazuje, że spotkania z handlowymi prezentacjami organizowane są obecnie w dwóch miejscach. – Ogólnie takich pokazów mamy coraz mniej. Obserwujemy miejsca, w których nadal się odbywają, i zgłaszamy je do delegatury UOKiK. Myślę, że niedługo te praktyki wygasną całkiem, ponieważ konsumenci są coraz bardziej świadomi i ostrożni. Mieszkańcy sami też przekazują nam informacje na temat tych prezentacji – wyjaśnia. 

Przy tej okazji UOKiK ponownie przypomina, że na pokazach handlowych trzeba być uważnym i ostrożnym:

  • jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu,
  • gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Pamiętaj – nie ma nic za darmo!
  • uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy – nie działaj pod presją czasu,
  • zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna,
  • nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego,
  • uważnie czytaj umowy, konsultuj decyzje z kimś bliskim,
  • nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą,
  • pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni,
  • w razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

POWIĄZANE ARTYKUŁY