Nowe wymogi dla przedsiębiorców

91

Weszły w życie istotne dla przedsiębiorców zmiany w funkcjonowaniu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Są one następstwem ostatniej nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Praca biznes biuro [Fot. Pixabay]

Osoba, która mimo wpisania do CEIDG nie podjęła jednak działalności gospodarczej, będzie mogła złożyć wniosek o wpis informacji o niepodjęciu działalności. Wniosek ten powinna złożyć najpóźniej w dniu poprzedzającym wskazaną datę rozpoczęcia działalności gospodarczej. W takim przypadku wpis do ewidencji nie będzie udostępniany na stronie CEIDG.

Rozszerzony został także katalog danych kontaktowych, który obejmuje teraz w szczególności adres poczty elektronicznej, strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone we wniosku. Przedsiębiorca może zadecydować, czy chce by dane te były widoczne we wpisie, czy też służyły tylko do kontaktu z administracją.

Więcej informacji będzie też umieszczanych w ewidencji z urzędu. Będą to m.in. numery NIP, REGON i PESEL. Sądy będą dodawać informacje o prawomocnych postanowieniach o:

  • ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych przedsiębiorcy,
  • ustanowieniu kurateli lub opieki; oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów,
  • zatwierdzeniu układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu,
  • uchyleniu układu lub postanowienia skutkującego wygaśnięciem układu,
  • ogłoszeniu upadłości,
  • otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego,
  • zakończeniu lub umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłościowego,
  • zakazie prowadzenia działalności gospodarczej.

Możliwe jest automatyczne wykreślenie z CEIDG przedsiębiorcy, który nie wznowił działalności po upływie 24 miesięcy od jej zawieszenia lub który otrzymał zakaz jej prowadzenia. Wykreślenie nastąpi także po wprowadzeniu informacji o zgonie przedsiębiorcy. Informacja o automatycznym wykreśleniu z systemu zostanie przekazana do urzędów skarbowych, GUS, ZUS/ KRUS i organów wydających koncesje, licencje zezwolenia.

Przedsiębiorca zobowiązany jest posiadać tytuł prawny do nieruchomości, których adresy podlegają wpisowi do CEIDG (adres zamieszkania, adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresy dodatkowych miejsc, jeśli posiada oraz adres do doręczeń). Przedsiębiorca nie musi jednak go dołączać do wniosku o wpis ani okazywać dokumentów zarówno składając wniosek elektroniczny jak i papierowy w urzędzie gminy. Musi się jednak liczyć z koniecznością udokumentowania prawa do nieruchomości pod rygorem zmiany wpisu w zakresie danych adresowych, a nawet wykreślenia z CEIDG.

Szczegółowe informacje na temat wszystkich zmian przedstawia Izba Skarbowa we Wrocławiu.

Fot. Pixabay


POWIĄZANE ARTYKUŁY