Ogromne cygaro pojawi się jutro na lubińskim niebie. Nasze miasto znalazło się na trasie przelotu znanego na całym świecie sterowca Goodyear Blimp. Warto robić zdjęcia i nagrywać filmiki, bo właściciel maszyny przewidział nagrody za najlepsze relacje z jej podróży. – To ukłon w stronę Polaków i pokazanie, jak ważny jest dla nas polski rynek – mówi Paweł Jezierski, przedstawiciel Goodyear.
Dzięki niemu miliony widzów oglądały transmisję ze ślubu księcia Karola i Diany Spencer. Towarzyszy wielkim wydarzeniom sportowym, pokazując je z lotu ptaka. Zapewnia rozrywkę, ale też potrafi nieść pomoc, o czym przekonali się mieszkańcy poszkodowanej przez huragan Florydy. Teraz sterowiec Goodyear Blimp leci z Lublany do Frankfurtu, a potem Kopenhagi, gdzie będzie towarzyszył PURE ETCR – serii wyścigów elektrycznych samochodów turystycznych. Jego trasa przecina Polskę i firma specjalnie zatrzymała go w naszym kraju na dłużej.
– Cieszymy się, że po latach przerwy sterowiec gości ponownie w Polsce – mówi Paweł Jezierski, kierownik ds. komunikacji Grupy Goodyear w regionie Europy Wschodniej – Północ. Chociaż w naszym kraju nie odbywają się wyścigi zaliczane do sezonu FIA, Polska jest ważnym rynkiem dla Goodyear i ta wizyta jest tego potwierdzeniem – dodaje.
Maszyna przyleciała do Polski 30 lipca. Zatrzymała się na lotnisku Aeroklubu Wrocławskiego w Szymanowie i od kilku dni prezentuje się mieszkańcom aglomeracji wrocławskiej. Dziś miała przylecieć do Lubina, ale lot trzeba było przesunąć w czasie ze względu na niekorzystne warunki pogodowe.
Niebo nad naszym miastem warto obserwować jutro, 3 sierpnia, rano i przed południem. Dokładne położenie sterowca najlepiej śledzić na stronie internetowej FlightRadar24. Wystarczy wpisać w pole wyszukiwania numer indentyfikacyjny DLZFN, przypisany Blimpowi. Warto również przygotować się do robienia zdjęć i nagrywania filmików z przelotu.
– Jeżeli uda się zrobić zdjęcie, można oznaczyć je hashtagiem #GoodyearBlimp. Najlepsze zdjęcia i relacje zostaną wyróżnione na Instagramie, na profilu @goodyeareurope. Zdjęcia można też publikować na profilu marki Goodyear na Facebooku – biorąc udział w zorganizowanym tam konkursie, można wygrać atrakcyjne nagrody – zachęca Marlena Garucka-Kubajek z biura prasowego Goodyear.
Warto podkreślić, że sterowiec obsługuje niemiecka firma Deutsche Zeppelin-Reederei, kontynuująca lotniczą tradycję, którą ponad sto lat temu zapoczątkował hrabia Ferdynand von Zeppelin. Zainspirowany balonami konstruktor zbudował pierwszy sterowiec i od 1900 r. przez blisko cztery dekady „zeppeliny” były częstym widokiem na niebie, dając początek m.in. dalekim lotom pasażerskim.
Goodyear Blimp
Statek powietrzny Goodyear, który będzie można zobaczyć nad Lubinem, to półsztywny Zeppelin NT, który jest największym tego typu modelem na świecie. Ma prawie 18 m wysokości i ponad 75 m długości – to prawie trzy czwarte długości boiska do piłki nożnej. Gondola, czyli przedział pasażerski, mieści do 14 osób, które mogą podziwiać widoki przez duże panoramiczne okna.
Sterowiec napędzają trzy silniki o mocy 200 koni mechanicznych każdy, połączone ze śmigłami za pomocą skrzyni biegów, a cały zestaw pozwala na imponującą zwrotność: sterowiec może obracać się nawet wokół własnej osi podczas lotu. Może też startować i lądować w pionie. Potrafi z łatwością zawisnąć w miejscu i jest przy tym znacznie cichszy niż śmigłowiec.
Całkowita pojemność sterowca wynosi 8 425 metrów sześciennych, a balon wypełniony jest niepalnym helem. Sterowiec osiąga maksymalną prędkość 125 km/h. Ma zasięg 1 000 km. Maksymalna wysokość lotu wynosi 3 000 metrów.