Milion danych kontaktowych w RDK

255

Milion wpisów w 45 dni, czyli ponad 22 tysiące dziennie. Polacy chcą korzystać z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Fot. Pixabay

Czym jest RDK? To rejestr, dzięki któremu urzędnicy mają zawsze aktualne dane kontaktowe obywateli. Dzięki temu, w ważnych dla nas sprawach, zamiast wysyłać pismo – mogą np. zadzwonić. RDK uruchomiono 22 grudnia 2019 r. i jak się okazuje Polacy chętnie z niego korzystają.

– Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Jakie dane zostawiają Polacy? Numer telefonu i adres e-mail.

Ministerstwo zachęca do wpisania się do Rejestru. Dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – mogą informować np. o:

  • kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
  • przysługujących nam świadczeniach,
  • zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Na podane adres email i numer telefonu nie będą wysyłane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu.

Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, trzeba pamiętać o ich aktualizacji.

Dostęp do danych z RDK mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). 

Dane mogą być wykorzystane jedynie do informowania mieszkańców o sprawach administracyjnych.

Jak przekazać swoje dane do RDK?

Najszybciej zrobić to online. Wystarczy, na portalu GOV.PL, skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, trzeba posiadać profil zaufany. Można go założyć na www.pz.gov.pl

Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Wpiszcie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i SMS-em i gotowe.

Jeśli akurat nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – nic nie szkodzi. Kody, które otrzymacie są ważne przez 24 godziny. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

Dane do RDK można przekazać także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Źródło Ministerstwo Cyfryzacji


POWIĄZANE ARTYKUŁY