Mapy na kliknięcie

2424

Coraz więcej osób docenia, że sprawy urzędowe można załatwić bez wychodzenia z domu, przez internet. Właśnie podpisana została umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą Platforma Elektronicznych Usług Geodezyjnych PEUG II, dzięki czemu dla powiatu lubińskiego ustalone zostaną granice powiatu, gmin i obrębów, a także powstaną e-usługi o łącznej wartości ponad 1,3 mln zł.

Fot. TV Regionalna.pl

– Projekt PEUG II jest kontynuacją projektu pierwszego, który był zrealizowany w latach 2017-2018 ze środków unijnych. Ma przede wszystkim ułatwić obywatelom kontakt z urzędem, to znaczy pomóc im złożyć wnioski elektronicznie – wyjaśnia Krzysztof Siudziński, geodeta powiatowy ze Starostwa Powiatowego w Lubinie.

Platforma Elektronicznych Usług Geodezyjnych (PEUG) to projekt zrealizowany w partnerstwie przez Związek Powiatów Województwa Dolnośląskiego oraz ponad 20 powiatów województwa, w tym lubiński. Inwestycja polegała na uruchomieniu przez wszystkich partnerów Portali Obsługi Klienta, które w jednolity sposób udostępniają e-usługi.

PEUG daje możliwość wglądu nie tylko do map, ale zawiera również informacje na temat aktualnych danych w ewidencji gruntów (powierzchnia, funkcja użytkowa, budynki). Platforma jest bardzo dużym udogodnieniem, ponieważ pozwala np. osobom chcącym kupić lub sprzedać dom, skorzystać z map terenów online. Z e-usług mogą skorzystać zarówno mieszkańcy, jak i przedsiębiorcy czy instytucje i urzędnicy.

Teraz ta platforma zostanie rozbudowana. Umowę w tej sprawie podpisali Związek Powiatów Województwa Dolnośląskiego, 26 powiatów, w tym lubiński oraz Urząd Marszałkowski. Całkowita wartość projektu to 25 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027 wynosi 17,5 mln zł.

Dla powiatu lubińskiego ustalone zostaną granice gmin i obrębów, a także powstaną nowe e-usługi.

– Obywatel nie musi do nas przychodzić osobiście. Może elektronicznie, będąc na drugim końcu Polski, a nawet świata, wypełnić wniosek elektroniczny i przesłać do nas. Jednocześnie dokonując opłaty, też w sposób elektroniczny, otrzymuje potwierdzenie i w drugą stronę przesyłany jest mu dokument – mówi Krzysztof Siudziński. – Wyobraźmy sobie, że potrzebują państwo mapy do celów projektowych albo wypisu z rejestru gruntu, który jest niezbędny do zawarcia aktu notarialnego. Nie muszą państwo do nas osobiście przychodzić, można złożyć wniosek przez platformę PEUG, gdzie elektronicznie wysyłamy wniosek, wpłacamy i otrzymujemy zwrotnie dokument, który jest nam potrzebny – dodaje.

Jak zauważa powiatowy geodeta, z e-usług korzysta coraz więcej osób i nie jest to domena tylko młodych.

– Na pewno przyspiesza to wydanie dokumentu – dodaje.


POWIĄZANE ARTYKUŁY