Lubinianie zachęcani do nieuczciwych badań

2775

W ostatnim czasie zgłosili się do nas kolejni mieszkańcy Lubina, którzy otrzymali zaproszenie na badania. Niestety z takich spotkań wielu ludzi wychodzi z kompletem garnków czy sprzętem przypominającym ten medyczny. Może się bowiem okazać, że pokaz organizują nieuczciwi sprzedawcy.

Co jakiś czas pojawiają się zgłoszenia od osób, które wzięły udział w różnego rodzaju pokazach czy badaniach. Mieszkańcy naszego miasta dostali w ostatnich dniach zaproszenia na bezpłatne badania wydolności serca, elastyczności tętnic i wielu innych.

Z ulotki można się między innymi dowiedzieć, że wykonywane tam badania są bezpiecznie i bezinwazyjnie. Na miejscu, zgodnie z informacją, badany ma otrzymać kartę z wynikami i kompleksową oceną naszego stanu zdrowia. Organizatorzy obiecują także atrakcyjne nagrody.

Schemat takich spotkań zazwyczaj wygląda podobnie. Po badaniach zaproszone osoby otrzymują dziwną diagnozę. „Jedynym i cudownym” rozwiązaniem przedstawianego problemu jest leczniczy produkt, który firma ma w swojej ofercie. Akcesoria te w rzeczywistości raczej nie są lecznicze, za to bardzo drogie. Na badanie przychodzą głównie osoby starsze, które łatwo jest wprowadzić w błąd i pod presją strachu o swoje zdrowie namówić do zakupu drogich urządzeń i usług. Seniorzy poddawani są zaawansowanym metodom marketingowym, którym trudno się oprzeć. 

– Zanim zgodzimy się wziąć udział w takich badaniach, lepiej zastanowić się dwa razy, żebyśmy nie kupili czegoś, co nie jest nam potrzebne. Nieuczciwi handlowcy chcą zarobić, żerując na naiwności ludzi. Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, mamy prawo do odstąpienia od umowy zawartej podczas takiego pokazu w terminie 14 dni kalendarzowych – bez podania przyczyny. Jest to tzw. prawo do namysłu. Aby odstąpienie od umowy było skuteczne, należy wysłać stosowne oświadczenie przed upływem 14 dni od otrzymania towaru. Nie ma tu znaczenia, że sprzedawca otrzyma je po upływie tego terminu. Wraz z odstąpieniem od umowy sprzedaży towaru wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe np. umowa kredytowa. Na odesłanie towaru do sprzedawcy mamy 14 dni od daty odstąpienia od umowy. Koszty odesłania towaru ponosi kupujący – wielokrotnie przypominała już naszym Czytelnikom Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów w Lubinie.

Warto także pamiętać, że w okresie tzw. prawa do namysłu to my ponosimy odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem niewłaściwego korzystania. Mamy prawo ocenić, przetestować rzecz w taki sposób, w jaki możemy to zrobić w sklepie stacjonarnym, ale nie możemy jej normalnie użytkować, bowiem sprzedawca może nas obciążyć kosztami zmniejszenia wartości towaru.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, można skontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów pod numerem telefonu 76 746 71 30 lub osobiście w pokoju nr 29 w budynku Starostwa Powiatowego w Lubinie.


POWIĄZANE ARTYKUŁY