Już wiadomo, ile za śmieci

27

13 zł od osoby, jeśli będziemy segregować śmieci i 15,50 zł jeśli nie będziemy – takie stawki za odbiór odpadów ustalili dziś radni miejscy. Pierwsze rachunki według nowych zasad zapłacimy do 14 sierpnia.

Rewolucja śmieciowa to wynik przyjętej przez Sejm ustawy. – Ta ustawa to fatalny bubel. Jej efekty będziemy spijać jeszcze długo, bo gminy nie są na to przygotowane. A zapłacą za to oczywiście mieszkańcy – potwierdza posłanka PiS Elżbieta Witek, która była obecna na dzisiejszych obradach lubińskich radnych. – My jako PiS mamy już przygotowany projekt zmian, który złożymy. Niestety jako opozycja nie możemy zrobić więcej – dodaje.

Inne gminy stawki za wywóz i utylizację śmieci ustaliły już dawno. W Lubinie MPWiK, któremu powierzono to zadanie, czekało na wynik przetargu i wyłonienie firmy, która zajmie się odpadami. Wygrało konsorcjum firm z Zabrza i Legnicy. Wspólnie ustalono stawkę i przedstawiono ją radnym do zaakceptowania.

– Opłaty będą wnoszone co miesiąc, do 14. każdego miesiąca – tłumaczy prezes MPWiK Jarosław Wantuła. – Stawka będzie naliczana według liczby mieszkańców. I tak 4-osobowa rodzina, która będzie segregować śmieci, zapłaci 52 zł, a jeśli nie będzie – 62 zł – dodaje.

Niestety oznacza to podwyżkę, bo wcześniej opłaty wahały się od 6 do 8 zł od osoby. Więcej zapłacą też przedsiębiorcy. W przypadku segregacji odpadów koszt za pojemnik najmniejszy, czyli 0,12 m3 to 34,20 zł, a za największy (8 m3) – 2280 zł. Jeśli ktoś segregować nie będzie za najmniejszy kontener zapłaci 41 zł, a za największy – 2736 zł.

Nim jednak przyjdzie do płacenia, trzeba wypełnić deklarację, gdzie zaznaczymy czy odpady gromadzić będziemy w sposób selektywny czy nieselektywny. Druki można pobrać w siedzibie MPWiK przy ulicy Rzeźniczej 1 lub ze strony www.odpady.lubin.pl Złożyć je można także na dwa sposoby: wypełnić druk i przynieść do MPWiK (II piętro, pokój 304) lub wypełnić przez internet. Jeśli posiadamy bezpieczny podpis elektroniczny, deklarację wysyłamy drogą mailową. Inaczej wypełniamy w internecie, drukujemy, podpisujemy i odnosimy do siedzimy spółki. Lub wysyłamy pocztą.

Deklaracje będą przyjmowane od początku do końca czerwca. Właściciele domków jednorodzinnych i przedsiębiorcy muszą je złożyć osobiście, za mieszkańców bloków składa je zarządca. Po wcześniejszym ustaleniu z mieszkańcami czy chcą segregować i płacić taniej, czy też nie.


POWIĄZANE ARTYKUŁY