Chcesz 800 plus? – sprawdź, jak wypełniłeś formularz

650

Błąd w numerze rachunku bankowego lub PESEL-u dziecka to najczęstsze błędy, które pojawiają się we dokumentach wysyłanych do ZUS. Rozpatrywanie wniosków przedłuża także złożenie kilku wniosków o „800+” na to samo dziecko.

Fot. BM

Od początku lutego Dolnoślązacy złożyli już blisko 230 tysięcy wniosków o przyznanie świadczenia „800+” na nowy okres rozliczeniowy, który rozpoczyna się 1 czerwca.

„ Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są błędy, a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. „ W takich przypadkach kontaktujemy się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – wyjaśnia.

Rzeczniczka zapewnia, że po wystawieniu takiego wezwania klient dostaje powiadomienie SMS-em i pocztą elektroniczną.

–Gdy zaczynamy sprawdzać, wtedy okazuje się, że na przykład rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – opowiada Kowalska-Matis. – Niekiedy rodzice zamiast numeru PESEL dziecka, podają własny lub przestawiają cyfry w numerze rachunku bankowego – mówi.

Czasami do ZUS wpływają dwa wnioski na jedno dziecko, bo na przykład rozwodzący się rodzice nie porozumieli się, kto będzie składał wniosek. W przypadku opieki naprzemiennej ZUS wypłaca oboju rodzicom po 400 zł.

Wszystkie błędne wnioski trafiają do Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Ponieważ mają formę elektroniczną, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację. Do weryfikacji kierowane są wszystkie formularze z błędnymi danymi.

Iwona Kowalska-Matis przypomina, że rodzice i opiekunowie, którzy do 30 kwietnia złożą prawidłowo wypełniony wniosek, otrzymają przelew do 30 czerwca. Jeśli złożą wniosek w maju lub czerwcu, ZUS wypłaci świadczenie wraz z wyrównaniem od czerwca – odpowiednio do 31 lipca lub 31 sierpnia.

Inaczej będzie, gdy złożą wniosek po 30 czerwca – nie otrzymają już wyrównania od czerwca, a świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku.

– Jeśli wniosek wpłynie w lipcu, to rodzic straci świadczenie za czerwiec, a wypłata pieniędzy dotrze na konto dopiero do 30 września. Warto więc pilnować terminów, by mieć zagwarantowaną ciągłość wypłaty, jak również nie stracić prawa do świadczenia – podkreśla rzeczniczka dolnośląskiego ZUS-u.

źródło: materiały prasowe


POWIĄZANE ARTYKUŁY