Jakie mamy prawa? Rzecznik konsumentów o zmianach

1018

Ceny z ostatnich 30 dni, niezgodność towaru z umową zamiast rękojmi czy podwójna jakość – od stycznia wprowadzono wiele nowych przepisów istotnych dla konsumentów. O najważniejszych zmianach przypomina powiatowy rzecznik konsumentów Łukasz Dajewski.

Fot. Max Fischer/Pexels

– Zmiany, które nastąpiły w tym roku w sferze przepisów konsumenckich, dotyczą czterech głównych aspektów. Pierwszy dotyczy cen, a właściwie ich prezentacji przez przedsiębiorców. Konsumenci już na pewno zauważyli to w sklepach – wylicza Łukasz Dajewski.

Zgodnie z nowymi przepisami, każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi oprócz aktualnej ceny podać także najniższą z 30 ostatnich dni.

– Ma to zapobiec procederowi, który był dość powszechnie stosowany: ceny były po prostu zawyżane i potem robiono sztuczną obniżkę – przyznaje powiatowy rzecznik konsumentów z Lubina.

Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Kolejna zmiana w przepisach dotyczy rękojmi:

– Została ona zastąpiona niezgodnością towaru z umową. W praktyce oznacza to, że konsument, składając pierwszą reklamację na wadliwy towar, nie może żądać od razu zwrotu pieniędzy, a jedynie naprawy lub jego wymiany. W dalszym trybie dochodzenia roszczenia – jeśli towar nadal okaże się wadliwy i nie będzie możliwości jego wymiany bądź naprawy – możemy domagać się od sprzedawcy zwrotu zapłaconej za towar ceny – tłumaczy Dajewski.

To bardzo ważna zmiana, ponieważ w ostatnich latach reklamacja z tytułu rękojmi uregulowana w Kodeksie cywilnym była jedną z dwóch podstawowych dróg składania reklamacji przez konsumenta – obok gwarancji. Teraz ustawodawca zmienił zasady postępowania. Konsument nie może od razu odstąpić od umowy a sprzedawca nie musi mu od razu zwracać pieniędzy. Może natomiast zaproponować naprawę lub wymianę towaru na nowy.

Kolejna istotna dla konsumentów nowość dotyczy tzw. podwójnej jakości.

– Temat dotyczy m.in. popularnej chemii, którą w ostatnich czasach konsumenci bardzo chętnie kupowali poza granicami naszego kraju. Wprowadzono zakaz sprzedaży na terenie kraju towaru, który ma swój odpowiednik na rynkach Unii Europejskiej, w momencie kiedy ten towar różniłby się znacząco składem. Towar nie powinien się różnić, jeśli chodzi o jakość – wyjaśnia powiatowy rzecznik konsumentów.

Fot. RODNAE Productions/Pexels

Czwarta zmiana dotyczy pokazów handlowych. Skorzystać na tym mają przede wszystkim seniorzy, którzy najczęściej dawali się nabrać na prezentowane podczas takich pokazów „okazje” i kupowali niepotrzebne produkty, a później mieli problem, by zwrócić towar. Wprowadzono zakaz zawierania podczas takich pokazów umów finansowych. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

Choć warto skorzystać z rady rzecznika konsumentów i w ogóle nie chodzić na takie pokazy.

Wszystkie wprowadzone od stycznia zmiany w przepisach można znaleźć na stronie UOKiK TUTAJ.

Fot. Max Fischer/Pexels

Konsumenci z powiatu lubińskiego w razie problemów, mogą skorzystać z porady powiatowego rzecznika konsumentów, który przyjmuje interesantów w budynku Starostwa Powiatowego w Lubinie w pokoju nr 29.

– Jeśli pojawia się problem, najprostsza ścieżka to telefon do naszego biura. Zawsze służymy pomocą. Można też do nas przyjść ewentualnie z większym problemem i na pewno na miejscu przeprowadzimy szczegółowa analizę i wskażemy drogę dalszego postępowania – zapewnia Łukasz Dajewski.

Namiary na powiatowego rzecznika konsumentów można znaleźć na stronie powiat-lubin.pl.


POWIĄZANE ARTYKUŁY