I LO najlepsze w kraju

138

Lubińska szkoła znalazła się na samym szczycie rankingu przygotowanego przez Fundację Social Wolves, która – jak pisze „Rzeczpospolita” – ocenia szkoły ponadgimnazjalne według niestosowanych dotąd w polskiej oświacie kryteriów. W tym przypadku chodzi bowiem o to, czy młodzi ludzie potrafią w praktyce wykorzystać swoją wiedzę, pracować w grupie, zaangażować się i zaprezentować innym. – Z uczniów i szkoły jestem zawsze bardzo dumny, ale teraz szczególnie – mówi z uśmiechem dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego Józef Marciniszyn.

Józef Marciniszyn, dyrektor I LO
Józef Marciniszyn, dyrektor I LO

Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości stworzono po olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, w której zadaniem jest zrealizowanie własnego projektu społecznego lub lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze.

– Uczniowie musieli wymyślić coś, co jest potrzebne społecznie, znaleźć jakąś niszę, lub nowy sposób na coś, co już ktoś wymyślił. Z naszej szkoły w tę olimpiadę zaangażowała się bardzo duża grupa młodzieży – mówi dyrektor I LO Józef Marciniszyn.

Młodzi z Lubina między innymi budzili kreatywność, badali stratosferę, uczyli innych inwestować, udzielać pierwszej pomocy i radzić sobie ze stresem. W sumie w I LO powstało 27 projektów. Nad wszystkim czuwała nauczycielka Mariola Lech.

zwolnieni-z-teorii-2

W olimpiadzie Zwolnieni z Teorii wzięło udział 11 tysięcy uczniów z 1109 szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Udało im się ukończyć łącznie 506 projektów, które przyniosły korzyści 5 mln Polaków. Najlepsi zostali nagrodzeni Wilkami. Z lubińskiego I LO docenionych zostało pięć przedsięwzięć. Najwięcej punktów zdobył projekt „Go For Yourself”, którego celem było pokazanie różnych form i metod rozwoju osobistego. Młodzi otrzymali Srebrnego Wilka za najlepszy licealny projekt województwie dolnośląskim, Brązowego Wilka za najlepszy projekt w szkole i aż dwie nominacje do Złotego Wilka – za najlepsze licealne wydarzenie publiczne w Polsce i najlepszy licealny projekt w kategorii „społeczeństwo obywatelskie”, również w skali kraju.

Na koniec stworzono ranking 150 szkół, których uczniowie najlepiej poradzili sobie z wyzwaniem zarządzania projektem, autoprezentacji czy pracy w zespole. „To kompetencje przyszłości, które pozwolą im nie tylko poradzić sobie na rynku pracy, ale też założyć własną firmę. Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości docenia te szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów” – czytamy w uzasadnieniu.

Z 27. miejsca, które lubińskie I LO zajęło w poprzednim rankingu, szkoła poszybowała na pierwsze. Warto wspomnieć, że jest jedyną lubińską placówką na tej liście.

– Uczniowie zobaczyli, że potrafią zastosować swoją wiedzę w życiu, nabrali przekonania, że można. Bo przecież można mieć superwiedzę i niekoniecznie potrafić ją zastosować. Dumny jestem nie tylko z tych uczniów, którzy dobrze się uczą, ale też tych, którzy potrafią znaleźć się w życiu – dodaje Marciniszyn, który w tym roku szczególnie zapamiętał uczniów, którzy przygotowali i wysłali w niebo sondę meteorologiczną.

zwolnieni-z-teorii-6

Nauka, mimo zaangażowania w te projekty, nie ucierpiała. Poprzedni rok liceum zakończyło ze średnią 4,56 przy 590 uczniach. – Ten żywioł, który drzemał w uczniach dobrze pokierowała pani Mariola Lech. Ucznia trzeba zainspirować i nie przeszkadzać. Wypracowaliśmy taką szkołę, w której młody człowiek nie wstydzi się, że osiąga dobre wyniki. Mamy też fajne grono nauczycielskie, które zachęca i inspiruje – stwierdza dyrektor Marciniszyn.

Kolejna edycja olimpiady Zwolnieni z Teorii ruszy już 3 października.

Ranking szkół można znaleźć tutaj: http://www.zwolnienizteorii.pl/docs/ranking-2016.pdf


POWIĄZANE ARTYKUŁY