„Hej, masz BLIK-a?” Lubinianin nie dał się oszukać

2806

Zachował zimną krew, dzięki czemu nie padł ofiarą oszustwa. Mowa o mieszkańcu Lubina, do którego napisała koleżanka z prośbą o przelew pieniędzy za pomocą aplikacji „BLIK”. Świadomy zagrożeń czyhających w sieci mężczyzna zareagował w odpowiedni sposób, dzwoniąc do koleżanki. Okazało się, że to nie ona wysłała mu wiadomość…

Fot. Pavel Danilyuk/Pexels

Do mieszkańca Lubina znajoma napisała wiadomość, prosząc o numer BLIKA. Miała to być opłata polisy ubezpieczeniowej w kwocie 100 złotych. – Mężczyzna jednak świadomy, że w taki sposób działają oszuści, najpierw zadzwonił do koleżanki na jej numer telefonu, pytając, czy faktycznie potrzebuje pomocy.  Okazało się, że nieznana osoba włamała się na jej konto na portalu społecznościowym. Podając się za nią wysyłała wiadomości do jej znajomych z prośbą o numer BLIK – relacjonuje aspirant sztabowy Sylwia Serafin, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Lubinie.

Na szczęście mężczyzna zareagował prawidłowo. Zadzwonił do znajomej, upewniając się, czy to faktycznie ona napisała do niego wiadomość i dzięki temu nie stracił oszczędności z konta.

Przy tej okazji lubińscy policjanci przestrzegają przed kolejną formą oszustwa internetowego.

– Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywając się pod nią i wykorzystując zaufanie, proszą jej znajomych o podanie hasła BLIK. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, albo ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność lub proszą o szybką pożyczkę na zakupy przez internet, obiecując zwrot środków finansowych następnego dnia – informuje rzeczniczka.

– Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Taka  forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy czekają tylko, aby wypłacić nasze ciężko zarobione pieniądze – radzi asp. Szt. Sylwia Serafin.

Używając komputerów, telefonów komórkowych lub innych urządzeń z dostępem do Internetu pamiętaj o kilku ważnych kwestiach i daj się okraść.

Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.

  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.

  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

  • Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.

  • Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.

  • Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.

  • Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy. 


POWIĄZANE ARTYKUŁY