Podpisano umowę na remont linii kolejowej do Lubina!

76

I stało się, dziś zostało potwierdzone czarno na białym! Lubinianie na tę informację czekali od dawna. PKP PLK właśnie podpisało umowę z firmą, która wyremontuje linię kolejową z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa, przebiegającą przez Lubin. – Od 2010 roku w Lubinie nie było możliwości dojazdu koleją, po roku 2019 z całą pewnością taka możliwość będzie – mówi wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak.

Fot. Dolnośląski Urząd Wojewódzki

Termin modernizacji linii kolejowej nr 289 był tematem medialnego serialu, bowiem data ta była przez PKP Polskie Linie Kolejowe przesuwana kilkukrotnie. W końcu ogłoszono przetarg, który wygrała poznańska firma Torpol, o czym pisaliśmy już w maju. Dziś w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu podpisano umowę na wykonanie tej inwestycji.

– W tej chwili ta trasa jest w dość słabym stanie, bo prowadzimy tam ruch z prędkością 30 km na godzinę. To jest jedna z przyczyn, dlaczego nie było zainteresowania, żeby prowadzić tam ruch pasażerski – mówi Arnold Bresh, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych, jednocześnie dodając, że jest to ważna linia ze względu na to, że stanowi łącznik między trasą numer 30 i Nadodrzanką. – Jest to jeden z ważniejszych elementów trasy wywożenia materiałów z Dolnego Śląska – przyznaje.

Cały czas trasa ta służy KGHM-owi. Remont linii ma być prowadzony w taki sposób, by jak najmniej utrudnić miedziowej spółce wywóz materiałów.

Firma Torpol ma nie tylko wyremontować linię numer 289, ale również ją zaprojektować. – W tej chwili przystępuje do wykonania dokumentacji i uzyskania niezbędnych pozwoleń, a w przyszłym roku wejdzie na budowę. Realizacja trwać będzie około 2,5 roku – wylicza Bresh.

Przez ten czas zmodernizowanych zostanie 40 km linii kolejowej, wyremontowanych sześć przystanków oraz trzy stacje. Ponadto powstanie też jeden nowy przystanek – Lubin Stadion, który będzie służył do obsługi imprez masowych na stadionie.

– Na całej linii zmodernizujemy wszystkie przejazdy kolejowe – wylicza Jerzy Dul, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Realizacji Inwestycji. – Zostaną one wyposażone w nowoczesne systemy sterowania ruchem, więc bezpieczeństwo podróżnych w znaczący sposób powinno się zwiększyć – dodaje.

Po remoncie pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 120 km na godzinę, zaś towarowe – 100 km na godzinę.

Inwestycja ma pochłonąć około 200 mln zł.

– To włączenie Lubina do sieci przewozów pasażerskich, a także bezpośrednie połączenie kolejowe między trzema najważniejszymi miastami Zagłębia Miedziowego: Głogowem, Lubinem i Legnicą – mówi wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak. – Poza tym kończymy drogę S3, więc Zagłębie Miedziowe po roku 2019 pod względem komunikacyjnym bardzo dużo zyska. Będzie miało porządną drogę ekspresową, a do tego porządny transport kolejowy – dodaje.


POWIĄZANE ARTYKUŁY