Wybrano firmę, która wyremontuje linię kolejową do Lubina

28

Firma Torpol wyremontuje linię kolejową nr 289 z Legnicy do Rudnej Gwizdanowa, przebiegającą przez Lubin. PKP PLK właśnie rozstrzygnęło przetarg i spośród czterech zgłoszonych ofert wybrało tę poznańskiej spółki.

Inwestycja przeprowadzana jest w formule „projektuj i buduj”. Torpol z Poznania wycenił jej wykonanie na 233,7 mln zł brutto. To nieco mniej niż zakładało PKP PLK, które przygotowało budżet w wysokości 298,07 mln zł brutto. Pozostałe oferty opiewały na bardzo różne kwoty: Konsorcjum Track Tec z Wrocławia i Infrakol z Jawora zaproponowało 230,9 mln zł, Trakcja PRKiI z Warszawy – 244,5 mln zł, a ZUE – 272,4 mln zł.

Jednak podczas oceny ofert brana była pod uwagę nie tylko cena. Ważne były też termin realizacji inwestycji (30 proc. wagi) oraz doświadczenie personelu wykonawcy (10 proc.).

Torpol zadeklarował, że wykona inwestycję w ciągu 24 miesięcy od chwili zawarcia umowy.

– Obecnie trwają okresy odwoławcze. Zakładamy, że podpisanie umowy nastąpi w trzecim kwartale sierpnia – mówi Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.

W tej chwili między Legnicą a Rudną kursują jedynie pociągi towarowe. Remont ma przywrócić na tej linii przewozy pasażerskie. Po rewitalizacji pociągi pasażerskie będą mogły jechać tu z prędkością do 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Obecnie maksymalna dozwolona prędkość na tej linii wynosi 50 km/h.

W ramach modernizacji linii 289 firma musi między innymi rozebrać i odbudować 27 obiektów inżynieryjnych i wybudować wiadukt drogowy w Koźlicach, zlikwidować siedem przejazdów kolejowych, a na 16 odnowić nawierzchnię i oznakowanie. Dodatkowo odnowione zostaną wszystkie inne obiekty infrastruktury kolejowej: sieci trakcyjne, systemy zasilania, sterowania i łączności, budynki, perony, mała architektura i systemy informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami znajdą się na nich ścieżki dotykowe, pasy bezpieczeństwa przy przeszkodach, pochylnie z balustradami i odpowiednie oznakowania. Przewidziana została też budowa nowego przystanku – „Lubin Stadion”.

– Głównym efektem wykonanych robót będzie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Umożliwi też płynniejsze prowadzenie ruchu towarowego – wyjaśniał naszej redakcji na początku tego roku Bohdan Ząbek.


POWIĄZANE ARTYKUŁY