Od dziś żółte autobusy Lubińskich Przewozów Pasażerskich jeżdżą nieco inaczej. Korekty godzin odjazdów wprowadzono na prośbę mieszkańców, którzy zwracali uwagę, że rozkład jazdy autobusów nie zawsze pokrywa się z rozkładem pociągów.
Co się zmieniło? Autobus linii nr 7 w kierunku Ustronia został przyspieszony z godz. 4.44 na 4.34, linii 0 w kierunku Krzeczyna Wielkiego z 4.43 na 4.38, a nr 1 w kierunku Przylesia z 23.09 na 22.39. Wszystkie te korekty w rozkładzie jazdy Lubińskich Przewozów Pasażerskich zostały wprowadzone po zgłoszeniach od mieszkańców.
– Jako organizator Lubińskich Przewozów Pasażerskich staramy się planować rozkład jazdy tak, aby mieszkańcy mogli swobodnie korzystać także z pociągów Kolei Dolnośląskich. Niestety nie zawsze jest to możliwe. W ostatnim czasie wpłynęły do Starostwa prośby dotyczące modyfikacji godzin odjazdów. Tam gdzie istniały techniczne możliwości, dokonaliśmy korekt godzin kursowania autobusów, co powinno pomóc w lepszym skomunikowaniu z dworcem kolejowym – mówi starosta lubiński Paweł Kleszcz.
O sprawie pisaliśmy już w połowie listopada. Lubinianin, który napisał do naszej redakcji, zwrócił uwagę, że jadąc rano siódemką nie jest w stanie zdążyć na pociąg. – Rano kurs linii nr 7 z Przylesia o godz. 4.48 na PKP jest o 5.00, a pociąg do Legnicy odjeżdża o 4.58. Czy nie można przyspieszyć o parę minut autobusu? – pytał wówczas.
Okazało się, że ponieważ chodzi o pierwszy poranny kurs, zmiany można dokonać dosyć szybko i bezboleśnie. Już wówczas rzeczniczka prasowa Starostwa zapewniała, że zmiany zostaną wprowadzone jeszcze w tym roku. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Niestety nie zawsze udaje się tak zgrać rozkłady jazdy autobusów i pociągów. Wszystko dlatego, że rozkład jazdy pociągów jest zmieniany znacznie częściej niż autobusowy. W kolejowym zmiany wprowadzane są pięć razy w roku, do tego dochodzą też korekty, ze względu np. na remonty. Nowy rozkład, budowany od podstaw, zawsze pojawia się w grudniu.
Natomiast w przypadku autobusów Lubińskich Przewozów Pasażerskich właściwie funkcjonują cztery podstawowe rozkłady: letni, roboczy szkolny, wakacyjno-feryjny oraz zimowy. Oprócz nich wprowadzane są specjalne rozkłady, np. na Wszystkich Świętych.
Starostwo, jako organizator transportu, stara się minimalizować zmiany, ponieważ każda wprowadza pewien chaos komunikacyjny i generuje dodatkowe koszty organizacji transportu. Linie autobusowe tworzą spójną sieć komunikacyjną i rozkład jazdy każdej z linii funkcjonującej w tej sieci jest ze sobą powiązany. Dlatego niełatwo jest zmienić godzinę odjazdu jednej linii w środku dnia bez konsekwencji dla innych linii.
Przy kolejnych rozkładach jazdy, Starostwo uwzględnia zmiany godzin kursowania pociągów. Nie jest jednak w stanie reagować natychmiast na każdą zmianę, jaka zachodzi w kolejowym rozkładzie jazdy.