Miał pomagać, a przysporzył dodatkowej pracy urzędnikom. Urzędomat ustawiony w ubiegłym roku w lubińskim urzędzie skarbowym nie spełniał swojej funkcji, przez co został wyłączony z użytku.
Urzędomat, zwany przez petentów elektronicznym urzędnikiem, psuł się niemal od momentu zakupu.
– Zakupiony przez nas urzędomat miał usprawnić pracę urzędniczą i umożliwić petentom sprawne załatwienie wszelkich formalności. Niestety okazało się, że egzemplarz, który nabyliśmy jest wadliwy. W zasadzie od początku borykamy się z jego nieustannymi naprawami, zgłaszamy usterki, ma on na tyle poważne wady, że usterki występowały niemal po każdej naprawie – wyjaśnia Danuta Kozik, zastępca naczelnika lubińskiego Urzędu Skarbowego.
Dotychczas „elektroniczny urzędnik” cieszył się dużym zainteresowaniem petentów.
– Takie urządzenie skracało długie kolejki i pozwalało zaoszczędzić czas spędzony w urzędzie. To było naprawdę duże ułatwienie zarówno dla nas petentów, jak i dla urzędników. Z tego względu mam nadzieję, że wkrótce ponownie będzie można z niego korzystać – mówi lubinianka Zofia Burska.
Zalety urządzenia dostrzegali też urzędnicy.
– Długo walczyliśmy, żeby to urządzenie znalazło się w naszej placówce i myślę, że spełniało swoją rolę znakomicie. Za jego pomocą można było złożyć dokumenty i wydrukować potwierdzenie, dzięki czemu petenci mogli uniknąć długiego stania w kolejce. Szczególnie widoczne było to w okresie składania zeznań podatkowych. To urządzenie pomagało zaoszczędzić czas podatników – tłumaczy Kozik.
Na razie urzędomat jest nieczynny. W jego funkcjonowaniu istotne było bowiem wydawanie potwierdzenia przekazanych do urzędu dokumentów, których z czasem wadliwe urządzenie nie wydawało. Ponadto gniecione były kartki, a przez to jego funkcje zostały zakłócone.
Urzędnicy nie potrafią sprecyzować, kiedy praca urzędomatu zostanie wznowiona. Pracownicy fiskusa zwrócili się do firmy, która jest producentem urządzenia, o jego wymianę lub zwrot poniesionych kosztów.
– Nie wiadomo, jak rozstrzygnie się ta sprawa. Mamy nadzieję, że firma przekaże nam sprawne urządzenie, ponieważ ważne jest dla nas wznowienie jego pracy. Trudno jest nam jednak określić jak firma podejdzie do sprawy – dodaje Kozik.
Fot. Mariola Samoticha
Nieczynny urzędomat