Zimowe ostrzeżenie dla pracodawców

17

Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że pracodawcy mają obowiązek usuwać śnieg i sople z administrowanych przez nich budynków. Zlecając to zadanie pracownikom, muszą przestrzegać wytycznych odnośnie bezpieczeństwa.

Inspektorzy podkreślają, że do pracy na wysokości można skierować tylko pracownika, który posiada aktualne orzeczenie lekarskie, potwierdzające brak przeciwwskazań do tego. Konieczne jest przeprowadzenie odpowiedniego instruktażu zawodowego i dokładne wyjaśnienie ryzyka, które wiąże się z takim zadaniem.

Pracodawca musi także zagwarantować ochronę pracownika przed upadkiem z wysokości, wyposażając go m.in. w szelki wraz z linką bezpieczeństwa i amortyzatorem lub urządzeniem samohamownym, kask oraz obuwie zabezpieczające przed poślizgnięciem. Pracownik natomiast ma obowiązek ten sprzęt stosować w trakcie prac.

Firma w takich wypadkach ma też zadbać o bezpieczeństwo osób postronnych i zawczasu odgrodzić i czytelnie oznakować obszary, w których istnieje zagrożenie spadającymi masami usuwanego śniegu, lodu, a także narzędziami.


POWIĄZANE ARTYKUŁY