Zanim podpiszesz, przeczytaj!

16

– Coraz więcej seniorów pada ofiarą nieuczciwych przedstawicieli handlowych działających w imieniu różnych dostawców usług telekomunikacyjnych –informuje Wiesława Sulima, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Co zrobić, aby nie dać się oszukać? O czym pamiętać podczas podpisywania umowy?

Pośpiech jest złym doradcą. Doskonale wiedzą o tym nieuczciwi przedstawiciele handlowi dzwoniący lub pukający do naszych drzwi, którzy wykorzystują tę sytuację podczas zawierania umów.

– Scenariusz najczęściej jest ten sam. Przedstawiciel handlowy telefonicznie obiecuje, że dla stałych klientów firma przygotowała promocję i podpisanie umowy spowoduje obniżenie opłat za usługi telefoniczne. Klient zgadza się na zmianę warunków umowy abonamentowej, dokumenty podpisuje kurierowi, który zawsze bardzo się spieszy. W efekcie zamiast obiecanej promocji, otrzymuje wyższy rachunek za świadczone usługi, gdy jest już za późno na wprowadzenie zmian – wyjaśnia Wiesława Sulima.

Skala problemu w kraju jest tak duża, że Urząd Komunikacji Elektronicznej pod koniec 2012 r. rozpoczął kampanię informacyjną „Ufaj, ale sprawdzaj”, skierowaną do osób po pięćdziesiątym roku życia.

Jest kilka sposobów na rozpoznanie naciągacza. Zazwyczaj przedstawiciele handlowi mówią, że są „z telekomunikacji”, ustalmy więc dokładnie jaką firmę reprezentuje dany przedstawiciel handlowy. Kolejnym sygnałem ostrzegawczym jest zjawienie się przedstawiciela, który ma już sporządzoną umowę. Handlowcy pracujący dla firm telekomunikacyjnych nigdy nie spotykają się z klientami bez wnioskowania samego klienta o zmianę zasad umowy i uprzedniego umówienia się na spotkanie.

Nie należy ufać przedstawicielom, nawet jeżeli ich zachowanie i przedstawione argumenty nie pozostawiają zastrzeżeń. Trzeba zadbać o to , aby przedstawiciel lub kurier zostawił nam kopię zawartej umowy, regulamin usług oraz formularz odstąpienia od umowy. Jeżeli usłyszymy, że wymienione dokumenty zostaną dostarczone pocztą, tym bardziej ich żądajmy! Takie dokumenty powinniśmy otrzymać zaraz po podpisaniu umowy.

– Wnikliwie czytajmy dokumenty które podpisujemy. Pamiętajmy, mamy prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 10 dni od jej podpisania, bez ponoszenia kosztów –przypomina Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Pamiętajmy też, by uczulić starszych członków rodziny na działania naciągaczy, ponieważ to głownie oni są na celowniku nieuczciwych przedsiębiorców.


POWIĄZANE ARTYKUŁY