Od stycznia wejdą w życie nowe przepisy dotyczące pieczy zastępczej. Zgodnie z nowelizacją ustawy, zwiększy się między innymi liczba koordynatorów sprawujących nadzór nad rodzinami zastępczymi.
Dotychczas jeden koordynator opiekował się aż trzydziestoma rodzinami. Od nowego roku będzie on sprawował nadzór nad piętnastoma rodzinami zastępczymi.
– Głównym celem wprowadzenia tych zmian jest poprawa bezpieczeństwa dzieci znajdujących się pod opieką rodzin zastępczych. Koordynatorowi, który będzie opiekował się mniejszą aż o połowę liczbą rodzin, będzie łatwiej zauważyć jej potrzeby i ewentualne problemy. Jednym z głównych założeń wprowadzanych zmian będzie zapobieganie wykorzystywaniu zarówno psychicznemu, jak i fizycznemu dzieci, przebywających w rodzinach zastępczych – mówi Alina Tarczyńska, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Lubinie.
Zgodnie z ustawą, koordynator ma obowiązek przynajmniej raz na pół roku odwiedzić swoich podopiecznych i sprawdzić, jak kształtuje się ich sytuacja rodzinna. Jak informuje dyrektor PCPR, koordynatorzy działający na terenie powiatu lubińskiego przeprowadzają takie kontrole znacznie częściej. W zależności od potrzeb i problemów rodziny i dzieci zdarza się, że wizyty takie odbywają się raz w miesiącu, raz w tygodniu, a nawet co dwa dni.
– Tutaj najważniejsze jest dobro dzieci. Koordynatorzy współpracują z rodzinami, szkołami, do których ich podopieczni uczęszczają, czy psychologiem. Dzięki temu w przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości mogą oni szybko zareagować i pomóc zarówno dzieciom, jak i rodzinom, w których dzieci przebywają – dodaje dyrektor PCPR w Lubinie.
Na terenie powiatu lubińskiego funkcjonuje obecnie ponad 140 rodzin zastępczych. Dla poprawy ich funkcjonowania lub w celu przygotowania nowej rodziny do sprawowania opieki nad dziećmi, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Lubinie organizuje cykliczne szkolenia mające na celu przygotowanie rodziców zastępczych do pełnionej funkcji oraz przygotowanie ich do radzenia sobie z ewentualnymi problemami i potrzebami podopiecznych.