Zespół Szkół nr 1 w Lubinie wdraża aplikację RESQL, która ma pomóc w walce z problemem agresji rówieśniczej. Za jej pośrednictwem uczniowie będą mogli anonimowo zgłaszać przypadki przemocy – doznanej lub zauważonej.
Aplikacja powstała w ramach projektu „Przerwij krąg przemocy w swojej szkole” opracowanego przez Uniwersytet SWPS i Fundację UNIQA. Stanowi ona część systemu informatycznego wartego około 600 tys. złotych. Uczniowie, którzy pobiorą aplikację, będą mogli anonimowo zgłaszać w niej przypadki każdego przejawu przemocy – bez względu na to, czy sami padli jej ofiarą czy byli jej świadkami.
Takie narzędzie jest odpowiedzią na potrzeby, które sami uczniowie zgłaszali naukowcom w ramach wcześniejszych badań Uniwersytetu SWPS. Wiosną, w internetowym plebiscycie, o uruchomienie systemu RESQL ubiegało się ponad trzysta szkół ponadpodstawowych z całego kraju, w tym lubińskie II Liceum Ogólnokształcące i Zespół Szkół nr 1 (pisaliśmy o tym tutaj: „Dwie lubińskie szkoły chcą ukrócić przemoc rówieśniczą”).
Ostatecznie aplikację w tym roku szkolnym bezpłatnie wdroży sto placówek. Wśród nich znalazła się „Ceglanka”, gdzie uczy się blisko 1200 osób.
– Mamy przypisany limit trzystu dostępów do tej aplikacji, więc średnio co czwarty uczeń będzie mógł z niej z skorzystać, pobierając ją ze strony internetowej – zapowiada Dariusz Tomaszewski, dyrektor ZS nr 1 w Lubinie. – Jesteśmy w trakcie pilotażu i zobaczymy, czy ta liczba wystarcza, czy jest za mała. W razie potrzeby będziemy rozmawiać z organizatorami programu o zwiększeniu puli – mówi.
Po drugiej stronie aplikacji będzie ośmiu nauczycieli, którzy zostali przeszkoleni do roli interwentów. Ich zadaniem będzie weryfikowanie zgłoszeń i podejmowanie odpowiednich działań. Zaczną od sprawdzenia, czy dane zdarzenie faktycznie miało miejsce – do tego posłużą techniki opracowane przez naukowców, którzy zbudowali cały system. Nazwiska interwentów będą znane, dlatego przy zgłaszaniu aktów przemocy uczniowie będą mogli wybrać, który z nich zajmie się ich sprawą.
– Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że zgłoszenie przypadku przemocy będzie całkowicie anonimowe – podkreśla dyrektor szkoły. – Problemem jest bowiem to, że uczniowie nie chcą mówić o przejawach agresji rówieśniczej, bo boją się nazwania ich konfidentem, donosicielem, „sześćdziesioną”. W szkołach podstawowych osiemdziesiąt procent przypadków przemocy zgłaszają sami uczniowie, w ponadpodstawowych to niecałe dwadzieścia procent. Autorzy programu przekonują, że po wdrożeniu RESQL-a ten wskaźnik rośnie do sześćdziesięciu procent. Czyli trzykrotnie zwiększymy naszą wiedzę o tym, co się dzieje w szkole – opisuje.
W trakcie trwania projektu pracownicy szkoły i twórcy aplikacji będą na bieżąco obserwowali, jak się sprawdza nowe narzędzie. Dariusz Tomaszewski przyznaje, że w „Ceglance” jest ono potrzebne.
– Jako cały zespół jesteśmy świadomi, że w naszej szkole problem przemocy rówieśniczej też istnieje. Nie boimy się tego przyznać: problem jest i trzeba z nim walczyć. Należy podjąć zdecydowane kroki i cokolwiek zrobimy, będzie to lepsze niż milczenie – twierdzi dyrektor.
Wyniki badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z roku 2018 wykazały, że przemoc rówieśnicza jest najbardziej rozpowszechnioną formą wiktymizacji, jakiej doznają dzieci i nastolatki w wieku od 11 do 17 lat. W swoim życiu doświadczył jej ponad co drugi uczeń (57 proc.), a co trzeci (36 proc.) doznał jej w ciągu roku poprzedzającego badanie.