Pasażerowie Kolei Dolnośląskich będą mogli szybciej i sprawniej kupować bilety w pociągach. To efekt wyposażenia załóg pokładowych w nowe zestawy konduktorskie, które będą służyły m.in. do sprzedaży i kontroli biletów. Te mają być do dyspozycji konduktorów już w połowie tego miesiąca.
Możliwości płatności kartą lub telefonem w pociągach Kolei Dolnośląskich wprowadzono już w kwietniu 2020 roku. Od tego czasu wszyscy konduktorzy mają do dyspozycji mobilne terminale do płatności bezgotówkowych. Nowe zestawy do sprzedaży biletów, w które zostaną wyposażeni konduktorzy dolnośląskiego przewoźnika składają się z terminali mobilnych oraz komunikujących się z nimi przez bluetooth pinpadów płatniczych i drukarek.
– Stale szukamy przestrzeni do podnoszenia komfortu podróży. Wiemy jak bardzo nasi pasażerowie cenią swój czas, a nowe terminale przyspieszą sprzedaż, druk i kontrolę biletów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich – Będzie sprawniej, szybciej i nowocześniej, a nasi pracownicy z pewnością docenią również o połowę mniejszą wagę nowych zestawów.
Korzyści z wprowadzenia nowych terminali odczują podróżni i pracownicy. Całkowity czas sprzedaży od wyboru biletu, przez płatność, po wydruk będzie dwa razy krótszy, niż w przypadku wykorzystywanych wcześniej terminali. Będzie to możliwe m.in. dzięki sugerowaniu stacji początkowej podróży na podstawie danych GPS.
– Aplikacja obsługująca terminale wyposażona jest w dodatkowe funkcje, np. możliwość dyktowania raportów służbowych głosowo – choć oczywiście można je również wpisać ręcznie – czy zgłaszanie usterek pojazdu. Te udogodnienia uproszczą przygotowanie i przyspieszą obieg kluczowych raportów – dodaje Stawikowski.
Trwają ostatnie testy wdrożeniowe, podczas, których pilotażowa grupa drużyn konduktorskich zgłasza swoje uwagi dla usprawnienia działania systemu. Planowo, w połowie grudnia, 240 zestawów z terminalami trafi do wszystkich kierowników i konduktorów dolnośląskiego przewoźnika.
W nowy sprzęt zostaną wyposażeni również maszyniści. Wszyscy kierujący pociągami zyskają dostęp do tabletów, które zastąpią dotychczasową, papierową dokumentację, która jest niezbędna w ich pracy, czyli m.in. do regulaminów technicznych stacji czy tymczasowych regulaminów obowiązujących w czasie zamknięć wynikających z prac torowych. Zapewnią również stały dostęp do planów pracy.
– Przekazanie tabletów maszynistom pozwoli nam na przejście w dużej mierze na elektroniczny obieg dokumentacji, co przyśpieszy przepływ informacji, a zarazem włączy w całości tę grupę pracowników w system firmowej komunikacji wewnętrznej – uzupełnia Damian Stawikowski. – Ważny jest również aspekt środowiskowy, dzięki wykorzystaniu technologii, ograniczymy zużycie papieru – kończy prezes Kolei Dolnośląskich.
Przypomnijmy, że Koleje Dolnośląskie realizują szeroki program inwestycyjny, którego elementem są kolejne usprawnienia skierowane do pasażerów. W ramach projektu taborowego na Dolny Śląsk trafi pięć nowych, pięcioczłonowych pociągów elektrycznych oraz sześć składów hybrydowych. Spółka jest także w trakcie prac projektowych w związku z budową nowej hali serwisowej.
Źródło: materiały prasowe Kolei Dolnośląskich