Spoofing telefoniczny – jak nie dać się oszukać

1238

W związku z pojawiającymi się w dalszym ciągu oszustwami, policjanci ponawiają apel, aby nie instalować żadnych aplikacji na swoich telefonach, komputerach, nie wchodzić w niepewne linki i nie podawać danych wrażliwych. Mundurowi przypominają, że nawet jeżeli na wyświetlaczu naszego aparatu pojawi się numer banku, w którym trzymamy oszczędności, to wciąż może być telefon od oszusta.

Fot. Artem Beliaikin/Pexels

Do Komendy Powiatowej Policji w Lubinie wciąż zgłaszane są różne przypadki oszustw, dlatego funkcjonariusze przypominają i ostrzegają:

  • bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
  • chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast SMS-a od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
  • nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer (lub nazwę) oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.

Źródło: KPP Lubin


POWIĄZANE ARTYKUŁY