Szczególnie narażone na zakażenie koronawirusem są osoby starsze. Ponieważ nie każdy senior ma kogoś bliskiego, kto może zrobić mu zakupy, niektóre sklepy wprowadzają specjalne godziny na zakupy dla osób z grup podwyższonego ryzyka, w szczególności dla starszych.

Od dziś akcja rozpoczyna się między innym we wszystkich sklepach Tesco. Codziennie w godzinach 9-10 seniorzy będą mieli pierwszeństwo w zakupach, aby mogli szybciej wrócić do domu. W trakcie specjalnych godzin sklepy Tesco pozostaną otwarte dla wszystkich klientów, ale sieć handlowa prosi swoich pozostałych klientów o zrozumienie i ustępowanie pierwszeństwa osobom starszym w wyznaczonym czasie.
– Jesteśmy w pełni skoncentrowani na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym pracownikom i klientom. Wiemy też, że wśród naszych klientów są osoby wymagające od nas wszystkich szczególnej uwagi. Wprowadzając specjalną godzinę każdego dnia chcemy umożliwić im zrobienie niezbędnych zakupów i zapewnić komfort oraz bezpieczny dostęp do potrzebnych produktów. Wierzymy, że nasi klienci wesprą nasze działania i ustąpią pierwszeństwa osobom starszym. W tym szczególnym okresie bardziej niż kiedykolwiek musimy skupić się na wzajemnej pomocy i solidarności. – tłumaczy Daria Kulińska, dyrektor ds. komunikacji w Tesco Polska.
– Od początku epidemii koronawirusa eksperci podkreślają, że najbardziej narażoną grupą na zarażenie są osoby starsze, dlatego w tych trudnych chwilach wsparcie seniorów jest szczególnie istotne. Bardzo często osoby starsze nie mają bliskich, które mogłyby im pomóc i muszą same zadbać o żywność. Wychodząc, za każdym razem narażają się na zakażenie stojąc w tłumie lub w kolejkach. Dzięki specjalnym godzinom w Tesco będą mogli poczuć się bezpieczniej i spokojnie zrobić zakupy – podkreśla Bartosz Kulisz z Caritas Polska.
Również Biedronka wprowadza pierwszeństwo wejścia seniorów do sklepu w pierwszej godzinie od otwarcia, a także pierwszeństwo obsługi przy kasie na każdą prośbę osoby starszej.
Dla bezpieczeństwa klientów Biedronka już wcześniej wprowadziła limity osób, które mogą jednocześnie przebywać w sklepach – limity są związane z wielkością danej placówki. Teraz dodatkowo osoby starsze w pierwszej godzinie funkcjonowania sklepu, będą mogły wejść do niego jako pierwsze. Wszystko po to, by przebywały w sklepie jak najkrócej i były przez to jak najmniej narażone na zachorowanie.
Biedronka wzmacnia też zalecenia dotyczące priorytetowej obsługi seniorów przy kasie – na prośbę seniora pozostali klienci będą proszeni o przepuszczenie osoby starszej w kolejce.
Ponadto sieć pomoże połączyć seniorów potrzebujących pomocy w zrobieniu zakupów z osobami, które są gotowe pomagać. Od dzisiaj, 24 marca, w sklepach zostaną umieszczone specjalne skrzynki i gotowe do wypełnienia proste formularze. Każdy senior, który potrzebuje pomocy w zrobieniu zakupów, a także każda osoba gotowa pomagać, może wypełnić taki formularz i zostawić w skrzynce. Obie grupy mogą też się zgłosić za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta sieci Biedronka dzwoniąc pod numer 22 205 33 00. Wolontariusze mogą się także zarejestrować poprzez formularz na www.biedronka.pl. W ten sposób Biedronka stanie się łącznikiem między potrzebującymi seniorami i osobami, które mieszkają w ich sąsiedztwie i chcą nieść pomoc. Sieć planuje również współpracę z innymi organizacjami, które są gotowe pomagać seniorom w zakupach, tak by jak najwięcej osób miało zapewnioną tę możliwość.
Aby umożliwić seniorowi płatność za zakupy dopiero w momencie ich dostarczenia, Biedronka oferuje także możliwość skorzystania ze specjalnej karty programu „Czas na pomaganie seniorom 65+”. Wszyscy seniorzy, którzy mają aktywną kartę Moja Biedronka, mają możliwość otrzymania także karty „Czas na pomaganie seniorom 65+”. Przekażą ją następnie wolontariuszowi, który będzie nią płacić za ich zakupy w Biedronce. Senior dokonuje płatności za zakupy w momencie dostawy, a wolontariusz wpłaca otrzymaną od niego kwotę – za pierwsze i kolejne zakupy – z powrotem na kartę w dowolnym sklepie Biedronka.