Ponad połowa przedszkolaków oddycha nieprawidłowo

1795

Ponad tysiąc maluchów z siedmiu lubińskich przedszkoli wzięło udział w pilotażowym Programie Akademii Oddechu autorstwa Fundacji Słuchaj Siebie. Organizatorzy podzielili się z naszym portalem podsumowaniem wyników badań.

Program „Wdech wydech dla zdrowia”, bo o nim mowa, realizowany był również przy finansowym wsparciu ze strony Urzędu Miejskiego w Lubinie. Dzięki temu możliwe było przeprowadzenie badań z zakresu prawidłowego oddechu funkcjonalnego dzieci, w siedmiu przedszkolach na terenie miasta (przedszkola miejskie nr 1, 2, 4, 7, 9, 10 i 15). Pisaliśmy o tym tutaj.

W badaniach wzięło udział w sumie 1054 dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Okazało się, że u ponad połowy z nich występuje zaburzony oddech fizjologiczny, o czym świadczyły zaobserwowane przez przeszkolonych nauczycieli uchylone lub otwarte usta, gdy dziecko nie mówiło. Zwrócono także uwagę na tor oddechowy: usta/ usta-nos. Tu również odnotowano dysfunkcyjny sposób oddychania u ponad połowy badanych. Może to powodować m.in.:

  • pogorszenie się stanu zdrowia z uwagi na częstszą zapadalność na choroby górnych dróg oddechowych;
  • wady zgryzu;
  • nieprawidłowy sposób połykania, nieprawidłową pozycję spoczynkowa języka;
  • nieprawidłowy rozwój twarzoczaszki;
  • pogorszenie jakość snu, a w ciągu dnia obniżenie jakość skupienia uwagi;
  • pogorszenie jakość przyswajanych wiadomości (gorsze wyniki w sporcie i nauce);
  • wady postawy;
  • wady wymowy;
  • znaczące pobudzenie układu nerwowego.

Dzięki przeprowadzonym badaniom dowiedzieliśmy się też, że ok 76 proc. dzieci nie uczestniczy w indywidualnych zajęciach logopedycznych w przedszkolu. Niestety zajęcia grupowe zazwyczaj są niewystarczającą formą pomocy, a wtedy rodzic, widząc problemy dziecka, musi udać się po prywatną pomoc logopedyczną. Zwracając uwagę na wyniki dot. dysfuncji oddechowych, wiemy, że te 54 proc. z 1054 przebadanych dzieci powinno zostać objętych indywidualną opieką logopedyczną w celu skutecznej terapii i rozszerzenia diagnozy – mówi ekspert z Fundacji Słuchaj Siebie.

Po przeprowadzonych badaniach nauczyciele przez dwa tygodnie prowadzili zajęcia z zakresu fizjologii oddychania i zdrowia psychicznego. Dzięki temu dzieci miały szansę pogłębić swoją wiedzę na temat prawidłowego oddychania, ale też dowiedzieć się, jak ważne funkcje pełni nos.. Fundacja Słuchaj Siebie, projektując zajęcia, zadbała o to, by dzieci wiedzę zdobywały poprzez doświadczanie, dlatego w przekazanych materiałach pojawiło się dużo zabaw teatralnych, które wspierały zdobywanie wiedzy. Pierwszy tydzień z założenia miał przyczynić się do rozwinięcia świadomości u dzieci, prawidłowego oddechu funkcjonalnego (przez nos).

Drugi tydzień natomiast miał za zadanie zadbać o zdrowie psychiczne, uważność i świadomy relaks przedszkolaków. W edukacji kładzie się duży nacisk na naukę, jednak nikt nie uczy dzieci w jaki sposób mają odpoczywać. Twórcy programu obrali sobie za cel nauczenie dzieci skutecznych form relaksowania swojego ciała i umysłu.

– Dlatego w tygodniu zadbania o zdrowie psychiczne zostały zaproponowane zajęcia w szczególności prowadzone na zewnątrz, podczas których dzieci wykonywały masaże, tworzyły mandale ze znalezionych w ogrodzie skarbów, a także rozmawiały o emocjach i uczyły się radzić sobie z tymi trudnymi. Wykorzystane zostały techniki uważności, medytacji, relaksacji, jogi – wyliczają eksperci fundacji.

Po zakończonym programie twórcy projektu rozmawiali z nauczycielami i dyrektorami placówek na temat przebiegu zajęć. Panie zgodnie przyznały, że program był potrzebny w placówkach i życzyłyby sobie jego kontynuacji.

Stwierdziły też, że dzieci zyskały świadomość prawidłowego oddechu funkcjonalnego (przez nos), a także zrozumiały, jak ważne jest świadome „zatrzymanie się” poprzez uważność i medytację, w pędzie całego dnia. Lubin jest drugim miastem w Polsce, które dzięki wsparciu finansowemu z Urzędu Miejskiego, mogło wziąć udział w Programie Akademii Oddechu.

Źródło: Fundacja Słuchaj Siebie

Fot. Fundacja Słuchaj Siebie


POWIĄZANE ARTYKUŁY