Tę na pozór banalną czynność wielu z nas wykonuje źle, jednocześnie bagatelizując problem. Natomiast oddech, bo o nim mowa, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów w organizmie. Dlatego tak ważne jest wypracowanie dobrych nawyków jak najwcześniej. Ponad tysiąc dzieci z siedmiu lubińskich przedszkoli uczestniczy w projekcie Fundacji „Słuchaj siebie” z Wrocławia. Maluchy, ich rodzice oraz personel placówek otrzymują od ekspertów cenne wskazówki na temat prawidłowego oddychania.
Oddychanie jest dla nas naturalną czynnością. Jednak coraz częściej do lekarzy zgłaszają się pacjenci, którzy mają problem z wykonywaniem prostych ćwiczeń oddechowych lub nie oddychają w sposób prawidłowy. Tymczasem sposób, w jaki oddychamy, ma znaczący wpływ na nasz organizm i jego funkcjonowanie.
Fundacja „Słuchaj Siebie” od dwóch lat prowadzi warsztaty na temat oddechu. Eksperci uczą dzieci w szkołach i przedszkolach prawidłowego oddychania, pracują z pacjentami po covidzie oraz osobami starszymi. Od niedawna goszczą w naszym mieście. W przedsięwzięciu bierze udział ponad tysiąc dzieci z 7 przedszkoli miejskich w Lubinie.
W pierwszym etapie dzieci zostały już przebadane. Obecnie prowadzone są zajęcia, które potrwają dwa tygodnie.
– Na początek zajmujemy się oddechem. Światowe badania wykazują, że ponad połowa dzieci oddycha nieprawidłowo, bo robi to ustami, a nie nosem. Oddychanie ustami powoduje problemy w rozwoju dziecka, bo zmniejsza jego koncentrację, zakłóca rozwój twarzoczaszki, są też wady wymowy. W ortodoncji i logopedii w ostatnim czasie mocno zwracamy na to uwagę – mówi Bożena Bugała, logopeda w Przedszkolu Miejskim nr 7 w Lubinie.
W drugim tygodniu natomiast prowadzone są działania z uważności, relaksacji i koncentracji. Jak twierdzi specjalistka, szczególnie po okresie pandemii dzieci mają problem ze skupieniem się i z wyciszeniem. Przez to stają się przez to nerwowe i przemęczone.
Projekt ma głównie na celu nauczyć maluchów, że nos służy do oddychania. – Nos ogrzewa powietrze, oczyszcza je. Wiadomo, że po dawce teorii dzieci nie zaczną nagle poprawnie oddychać. Dlatego będziemy rozmawiać również z rodzicami, żeby pogłębiać tę diagnostykę. Często zły oddech ma przyczyny laryngologiczne, ale też nawykowe. Dobrze jest też skonsultować z logopedą czy neurologopedą, żeby zobaczyć z czego wynikają nieprawidłowości w oddychaniu – dodaje.
Twórczynie projektu z Wrocławia poprosiły też nauczycieli, by sami zwracali uwagę na to, jak oddychają. Okazało się, że wielu z nich ma z tym problem. Personel przedszkoli został wcześniej odpowiednio przeszkolony, by następnie zdobytą wiedzę przekazać swoim podopiecznym.
– W pierwszym etapie panie obejrzały webinary, z których dowiedziały się jak poprowadzić takie zajęcia, jak pracować nad sobą, nad koncentracją, nad uwagą. Wszystko po to, żeby móc później przekazać to dzieciom. Rodzice są bardzo zainteresowani. Podobny projekt realizowaliśmy w ubiegłym roku, więc wiedzą na czym to polega. Ten temat jest dla nich bardzo ważny – mówi Ewelina Ledwoń-Jędryka, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 7 w Lubinie.