Oszuści dzwonią, proponując zmianę numeru

92

ZUS ostrzega przed oszustami wykorzystujący tzw. Spoofing i zapewnia, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.

Fot. Pixabay

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym.

– Polega to na tym, że oszuści podszywają się pod wybrany numer lub instytucję, z której rzekomo telefonują i chociaż telefon odbiorcy wyświetla taką informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny – tłumaczy Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów w tym także pod ZUS – przestrzega.

Rzeczniczka dodaje, że w ostatnich dniach wpłynęły do Zakładu zgłoszenia z informacją, że telefonował do nich ktoś z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta).

– W czasie rozmowy osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – mówi Kowalska-Matis.

Podkreśla, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.

– Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem, które wcześniej zostało zadane przez klienta – zapewnia Kowalska-Matis.

Zaznacza, że połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą ani numeru telefonu ani innych danych identyfikujących, służących do uwierzytelnienia klienta w systemie. Rzeczniczka apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS.


POWIĄZANE ARTYKUŁY