Obiecywali prezenty, kazali płacić – UOKiK ukarał kolejną firmę

2356

Wiele osób dało się na to nabrać – wabieni zaproszeniem na pokaz, podczas którego rzekomo otrzymają gwarantowaną nagrodę. I my pisaliśmy o tym nieraz, ostrzegał też powiatowy rzecznik konsumentów z Lubina. UOKiK właśnie ukarał jedną z firm, która prowadziła takie praktyki, i to nie byle jaką karą, bo w wysokości 4 mln zł.

Fot. Pixabay

– Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę. Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Exito musi zapłacić prawie 4 mln zł kary. Firma musi zaprzestać stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na nią rygor natychmiastowej wykonalności. Klienci otrzymają od niej listy z informacją o decyzji.

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, ponieważ Exito może odwołać się do sądu. Ma na to 30 dni.

Firma, która została ukarana, sprzedaje na pokazach maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne i oczyszczacze powietrza. A swoją ofertę kieruje przede wszystkim do starszych osób. Ponieważ UOKiK otrzymywał wiele skarg, w maju tego roku wszczął postępowanie przeciwko niej.

Jak działał Exito? Zapraszał na pokazy, wabiąc ludzi obietnicą gwarantowanego prezentu. Pracownicy spółki mówili również, że podczas prezentacji odbędzie się losowanie nagród. Jak ustalili pracownicy UOKiK, tak naprawdę upominki nie istniały, a za wylosowaną „nagrodę” trzeba było zapłacić. Otrzymywało się za nią umowę zakupu.

Do tego firma przekonywała, że to szczególna okazja, że można zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jednak koszty zestawów były sztucznie zawyżane, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Exito chciał po prostu przekonać klientów, by kupowali kosztowne produkty.

Ale to nie wszystko, firma twierdziła, że po zakupie nie można produktów zwrócić, ponieważ były one kupowane z promocji lub są to wyroby medyczne.

Jest to niezgodne z prawem – każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni

– informuje UOKiK.

W razie wątpliwości konsumenci mogą się zwrócić o pomoc do UOKiK, dzwoniąc na infolinię: 801 440 220 lub 22 290 89 16, a także pisząc na maila porady@dlakonsumentow.pl.

W Lubinie funkcjonuje też powiatowy rzecznik konsumentów, który przyjmuje w budynku Starostwa Powiatowego w Lubinie w pokoju nr 29. Można też zadzwonić pod numer: 76 746 71 30.


POWIĄZANE ARTYKUŁY