Nowy system odbioru odpadów. Kto i ile zapłaci?

1637

Zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Lubinie przypomina o ważnych zmianach dot. odbioru odpadów, które zaczną obowiązywać od 1 kwietnia. Pracownicy miejskiej spółki informują także o obowiązkach właścicieli nieruchomości pozostających poza systemem gospodarki odpadami oraz informują o stawkach za odbiór odpadów i skutkach niepodpisania umowy w terminie.

Zgodnie z niedawną uchwałą Rady Miejskiej w Lubinie od 1 kwietnia odpady komunalne będą odbierane przez gminę wyłącznie od nieruchomości zamieszkałych oraz mieszanych (w części zamieszkałych a w części niezamieszkałych). Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

– Z dotychczasowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi zostaną wyłączone nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Są to między innymi sklepy, hotele, galerie handlowe, budynki usługowe i biurowe, szkoły, szpitale – wyjaśniają pracownicy MPWiK.

Właściciele nieruchomości o charakterze mieszanym (w części zamieszkałych i w części niezamieszkałych) w dalszym ciągu zobowiązani będą do wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi według dotychczasowych metod i stawek.

Obowiązki właścicieli nieruchomości pozostających poza systemem gospodarki odpadami:

Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poza obowiązkiem zawarcia umowy na odbieranie odpadów, powinien w szczególności:

  1. prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych w podziale na frakcje:
  • papier,
  • metale i tworzywa sztuczne,
  • szkło,
  • bio,
  • odpady zmieszane;

2. wyposażyć nieruchomość w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów;

3. pozbywać się odpadów z minimalną częstotliwością:

  • odpady metali, odpady tworzyw sztucznych, odpady opakowaniowe wielomateriałowe – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
  • odpady z papieru – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
  • odpady ze szkła – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
  • bioodpady – nie rzadziej niż raz w tygodniu;
  • niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – nie rzadziej niż raz w tygodniu;

4. utrzymywać pojemniki i miejsca gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Górne stawki za odbieranie odpadów

Maksymalne stawki za odbieranie odpadów, jakie mogą być zastosowane przez podmiot odbierający odpady komunalne to:

  • 250 zł za 1 m3 odpadów komunalnych, które są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • 500 zł za 1 m3 odpadów komunalnych, które nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Brak zawarcia umowy

W przypadku, gdy właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy nie zawrze umowy na odbieranie odpadów komunalnych zaistnieje podstawa do wydania z urzędu decyzji, w której ustala się:

  1. obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych;
  2. wysokość opłat wyliczonych z zastosowaniem stawek, o których mowa w uchwale Rady Miejskiej w Lubinie nr XV/106/20 z dnia 25 lutego 2020 r.;
  3. terminy uiszczania opłat;
  4. sposób i terminy udostępniania pojemników, w celu ich opróżnienia.

Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności i jest ona na okres 1 roku (przez rok odpady komunalne odbierane są od danego właściciela nieruchomości przez podmiot odbierający odpady komunalne wybrany przez Gminę Miejską Lubin). Może ulec przedłużeniu w drodze decyzji wydawanej z urzędu, na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi, na co najmniej 3 miesiące przed upływem daty obowiązywania decyzji, umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji.


POWIĄZANE ARTYKUŁY