Nowa droga z Wrocławia do Lubina coraz bliżej

1880

Trasa między Wrocławiem a Lubinem doczeka się przebudowy. To dobra wiadomość przede wszystkim dla kierowców, ale też dla mieszkańców niektórych okolicznych miejscowości. Obecnie trwają ostatnie etapy przygotowań do inwestycji, która ma na celu znaczne usprawnienie ruchu na odcinku DK94 i DK36.

Fot. GDDKiA

Zakończono już ważny etap prac geologicznych, a teraz trwa przygotowywanie dokumentacji technicznej i raportu dotyczącego wpływu inwestycji na środowisko. Projektanci pracują nad szczegółami – m.in. nad planami przebiegu trasy, skrzyżowaniami i drogami równoległymi. W IV kwartale tego roku zaplanowano spotkanie specjalnej komisji, która wybierze najbardziej odpowiedni wariant przebiegu drogi. Będzie on podstawą do złożenia wniosków o decyzje środowiskowe dla trzech odcinków: Lubin – Prochowice (DK36), Prochowice – Środa Śląska oraz Środa Śląska – Wrocław (DK94). Dokumenty te mają zostać złożone na początku przyszłego roku.

– W zależności od wybranego wariantu zakłada się rozbudowę drogi do przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) w parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji planowana jest budowa obwodnic wybranych miejscowości, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa nowych.  – informuje Magdalena Szumiata, rzecznik prasowy dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Magdalena Szumiata z GDDKiA we Wrocławiu

W czasie, gdy będą rozpatrywane, odbędą się także konsultacje społeczne. Każdy będzie mógł zapoznać się z planami i wyrazić swoje zdanie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, decyzje środowiskowe, które ostatecznie zatwierdzą przebieg trasy, mają zostać wydane w drugiej połowie 2026 roku.

Nowa droga ma mieć ok. 60 km długości. Tam, gdzie to możliwe, będzie poprowadzona po obecnym śladzie, ale niektóre fragmenty zostaną wytyczone na nowo, żeby ominąć np. zabudowania czy tereny cenne przyrodniczo. Trasa przebiegać będzie przez trzy powiaty: lubiński, legnicki i średzki. Droga zostanie rozbudowana do dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z odpowiednimi zabezpieczeniami i oświetleniem. Powstaną obwodnice, nowe skrzyżowania i elementy poprawiające bezpieczeństwo.

Cała inwestycja zostanie dostosowana do rosnącego natężenia ruchu oraz ciężkich pojazdów. Kolejnym krokiem po uzyskaniu decyzji środowiskowych będzie ogłoszenie przetargów w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca sam zaprojektuje i wykona nową drogę. To ważny krok w kierunku nowoczesnej, bezpiecznej i wygodnej trasy, która połączy Wrocław z Lubinem i usprawni komunikację w naszym regionie.


POWIĄZANE ARTYKUŁY