Co łączy mobilny sklep mięsny z odśnieżarką? To, że według CEPiK to wozy specjalne. Ministerstwo Cyfryzacji prześwietliło tę kategorię i znalazło prawdziwe perełki.
W skrócie pojazdy specjalne to, według ustawy Prawo o ruchu drogowym, wszystkie maszyny, których funkcja powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia.
To na przykład ambulans, wóz strażacki, samochód pomocy drogowej czy pojazd kempingowy. Jednak w bazie CEPiK można znaleźć też mniej oczywiste przykłady, jak mobilna biblioteka czy wystawa na kołach.
Ministerstwo w swoim zestawieniu pominęło przyczepy. Skupiło się natomiast na samochodach. Pokazało maszyny, które w Centralnej Ewidencji Pojazdów (to część bazy CEPiK) zarejestrowano po raz pierwszy. Analizowano dane z ostatnich 10 lat. – W tym czasie w urzędach zgłoszono około stu tysięcy samochodów specjalnych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jakich aut specjalnych jest w CEPiK-u najwięcej? Takich, dzięki którym jeździmy… Samochody pomocy drogowej to liderzy w tej kategorii. W ostatniej dekadzie w CEPiK-u pojawiły się dokładnie 22 294 takie maszyny.
Na drugim miejscu znalazły się wozy kempingowe – jest ich 12 788. Na trzecim ulubieńcy dzieciaków – wozy strażackie. Aut oznaczonych jako „pożarnicze” jest dokładnie 10 776.
Warto do nich dodać 120 pojazdów sklasyfikowanych jako ratowniczo-gaśnicze. W służbie u strażaków przydają się również podnośniki – w CEPiK znaleziono 4 573 takich egzemplarzy.
A co z karetkami? Co ciekawe, to potoczna nazwa. Bardziej oficjalna wersja: pojazdy związane z transportem sanitarnym i funkcjami medycznymi. W ostatniej dekadzie w CEPiK pojawiło się niemal osiem tysięcy takich maszyn. To dokładnie:
• 6 226 – aut, które w rubryce przeznaczenie miały opis „sanitarny”,
• 1 248 – opisanych jako „karetka sanitarna”,
• 319 – pojazdów oznaczonych jako „sanitarny-przewóz osób niepełnosprawnych”,
• 138 – aut opisanych jako ambulatorium/laboratorium służby zdrowia,
• 35 – pojazdów oznaczonych tylko jako ambulatorium.
Wysoko znalazły się także auta wykorzystywane do oczyszczania i konserwacji dróg. Znaleziono 8065 egzemplarzy z tej kategorii, w tym:
• 5 737 – samochodów zimowego utrzymania dróg,
• 2 097 – pojazdów do oczyszczania dróg,
• 208 – zamiatarek,
• 23 – polewaczko-zmywarek.
Przez ostatnie 10 lat w CEPiK zarejestrowano też 5079 aut sklasyfikowanych jako pogrzebowe. Wśród karawanów bezapelacyjnie dominują Mercedesy – to prawie 3 tysiące aut. Ale na liście znalazły się również Jaguary, Cadillac’i i Pilato. Ta ostatnia marka, to w rzeczywistości samochody (najczęściej marki Mercedes lub Jaguar) przerobione przez włoską firmę Pilato S.P.A. – właśnie na karawany.
Niewiele osób o tym wie, ale z CEPiK można też sporo się dowiedzieć o… kulinarnych upodobaniach Polaków. Jak to możliwe? W bazie są też auta opisane jako „sklep/bar”. Zliczono ich dokładnie 2457. To m.in. popularne food trucki, ale też nowocześnie wyposażone sklepy z wędlinami. Z czego najczęściej serwowane są takie specjały? To żadna niespodzianka – ze sprowadzanych z Niemiec aut (1694 przypadki). Królują tu Fiaty (843) i Mercedesy (523).
Najwięcej mechanicznych sklepo-barów zarejestrowano w Warszawie (148).
Jakie inne perełki znajdują się w CEPiKu? W ciągu ostatnich 10 lat zarejestrowano tam:
• 2 pojazdy do produkcji materiałów wybuchowych,
• 17 – do pomiarów geofizycznych w otworach wiertniczych,
• 17 mobilnych garderób i charakteryzatorni,
• 49 mobilnych wystaw/biur,
• 58 kino/wystaw/bibliotek na kółkach.
Ministerstwo odnalazło w bazie także cztery auta, które jako przeznaczenie mają wpisane „czyszczenie toalet”.
– Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to skarbnica wiedzy nie tylko dla automaniaków, ale dla każdego kierowcy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – To dzięki temu systemowi powstały takie e-usługi, jak Historia Pojazdu, Bezpieczny autobus czy możliwość sprawdzenia online swoich punktów karnych – dodaje.
Szczegóły można znaleźć na stronie www.Obywatel.gov.pl.
Informacje zaprezentowane w opracowaniu pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dane te zostały wprowadzone do ewidencji przez urzędy i zostały poddane subiektywnym metodom doboru statystycznego. Oznacza to, że mogą nie uwzględniać wszystkich poprawek naniesionych przez urzędników po publikacji. Raport dotyczy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych na terytorium Polski (a wcześniej zarejestrowanych również w innych krajach) od stycznia 2009 roku do 20 lipca 2019 roku. W raporcie pominięto rejestracje tymczasowe.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji