Kara za nieuczciwy telemarketing

2658

Każdy zapewne choć raz odebrał podobny telefon – UOKiK ukarał jedną z firm, która dzwoniła do mieszkańców i zapraszała na badania w ramach „Akademii Zdrowia”. Przypomniał jednocześnie, że telemarketer, który dzwoni z zaproszeniem na pokaz lub bezpłatne badanie, ma obowiązek poinformować, że odbędzie się tam sprzedaż! Ponadto konsument musi wcześniej wyrazić zgodę na taki kontakt.

Fot. Pixabay

Przed takimi pokazami ostrzegaliśmy już nieraz, ostrzegała też Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów z Lubina. Nieuczciwym firmom zapraszającym na bezpłatne badania, które okazują się tak naprawdę pokazem handlowym a ich jedynym zadaniem jest sprzedanie towaru od jakiegoś czasu dokładnie przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Teraz ukarał kolejną firmę, tym razem za brak zgody konsumentów na kontakt.

Firma Arstele dzwoniła do konsumentów i zapraszała na badania w ramach „Akademii Zdrowia”, organizowane przez spółkę VGET POLSKA (firma ta wcześniej została ukarana za nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych, pisaliśmy o tym TUTAJ – przyp. red.). Firma Arstele nie miała jednak wcześniejszej zgody konsumentów na telemarketing.

Z ustaleń UOKiK wynika, że telemarketerzy nie informowali o tym, że podczas spotkania odbędzie się sprzedaż, a także nie mieli zgody konsumentów na przekazanie informacji marketingowych.

Prezes urzędu uznał, że firma Arstele naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę w wysokości prawie 70 tys. zł (69 967 zł), a także nakazał zaniechania kwestionowanej praktyki

– informuje UOKiK.

„Przypominamy, że każdy przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego, powinien mieć na to jego wyraźną, wcześniejszą zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Nie można o nią pytać na początku rozmowy” – czytamy dalej.


POWIĄZANE ARTYKUŁY