Przed takimi pokazami ostrzegaliśmy już nieraz, ostrzegała też Wiesława Sulima, powiatowy rzecznik konsumentów z Lubina. Za nieuczciwe firmy zapraszające na bezpłatne badania, które okazują się tak naprawdę pokazem handlowym a ich jedynym zadaniem jest sprzedanie towaru zabrał się teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Właśnie nałożył na jedną z nich karę w wysokości 2,7 mln zł!

– To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – dodaje Marek Niechciał, prezes UOKiK
Ukarana została firma VGET. UOKiK wszczął przeciwko niej postępowanie w lutym tego roku na podstawie doniesień prasowych i skargi rzecznika konsumentów.
Pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji.
Firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska”. Nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.
– Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc – mówi Niechciał.
Prezes @UOKiKgovPL Marek Niechciał o decyzji ws. VGET Polska pic.twitter.com/STx1KG1aju
— UOKiK (@UOKiKgovPL) 9 lipca 2019
Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu w ramach „promocji”. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty spółki, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.
Oprócz tego, że VGET Polska musi zapłacić karę ponad 2,7 mln złotych, urząd nakazał jej także zaniechać stosowania nieuczciwych praktyk. Przedsiębiorca musi też listem poleconym poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 r. a 24 czerwca 2019 r.
To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. W maju UOKiK ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego, a w grudniu 2018 zapadła decyzja w sprawie firmy ACS Medica.

Lubinianie również nieraz dali się nabrać na podobne praktyki i bezpłatne badania, po których wmawiano im, że koniecznie muszą kupić cudowne urządzenie, by zadbać o zdrowie. Pisaliśmy o tym nieraz. Zanim więc zgodzimy się wziąć udział w takich badaniach, lepiej zastanowić się dwa razy, żebyśmy nie kupili czegoś co tak naprawdę nam nie pomoże.
Konsumenci mogą się zwrócić o pomoc do UOKiK, dzwoniąc na infolinię: 801 440 220 lub 22 290 89 16, a także pisząc na maila porady@dlakonsumentow.pl.
W Lubinie funkcjonuje też powiatowy rzecznik konsumentów, który przyjmuje w budynku Starostwa Powiatowego w Lubinie w pokoju nr 29. Można też zadzwonić pod numer: 76 746 71 30.
Źródło: UOKiK