10 tygodni – tyle trwała jesienna edycja zajęć w Klubie Młodego Programisty online. Z edycji na edycję nie zmienia się jedno – zainteresowanie warsztatami nie maleje. Tym razem wzięło w nich udział kilkadziesiąt tysięcy osób.
Po sukcesie pierwszej edycji Klubu Młodego Programisty (KMP) online, która wystartowała w maju tego roku, okazało się, że jesienna edycja cieszyła się porównywalnie dużym zainteresowaniem. Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało i udostępniło nagrania wszystkich warsztatów.
Kluby Młodego Programisty, czyli punkty warsztatowe z nauką programowania, powstały w październiku 2018 roku. Zajęcia odbywały się również w Lubinie, a dokładnie w tutejszym Młodzieżowym Domu Kultury. W maju 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiologiczną stacjonarne zajęcia przeniesiono do sieci, tworząc nową edycję akcji – Klub Młodego Programisty online.
Wcześniej Kluby Młodego Programisty, działające pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji (obecnie: KPRM) i Państwowego Instytutu Badawczego NASK, były zlokalizowane w 16 miastach – w Nysie, Siedlcach, Lubinie, Inowrocławiu, Zamościu, Żarach, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Sączu, Przemyślu, Suwałkach, Kwidzynie, Jaworznie (do kwietnia 2019 r. Żorach), Ostrowcu Świętokrzyskim, Ełku, Gnieźnie i Stargardzie.
Stacjonarne zajęcia z kodowania od początku swojej działalności cieszyły się ogromną popularnością. Do czasu wprowadzenia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa w 16 Klubach Młodego Programisty odbyło się 2326 bezpłatnych warsztatów, w których wzięło udział ponad 23 tysiące uczestników.
W specjalnie zaaranżowanych salach, wyposażonych w pomoce dydaktyczne, takie jak: tablety, zestawy robotów edukacyjnych czy maty edukacyjne, uczniowie poznawali podstawy programowania podczas zajęć prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów.
– Przygotowanie wersji online było wyzwaniem. Wirtualne warsztaty nie ustępowały jednak w żaden sposób tym stacjonarnym – wykwalifikowani trenerzy na żywo, krok po kroku, wraz z uczestnikami rozwiązywali zadania, zachęcając ich do aktywnego udziału w nauce kodowania – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Zainteresowanie warsztatami i pozytywne opinie na ich temat bardzo nas cieszą – dodaje.
Do bezpłatnych warsztatów mógł dołączyć każdy, po prostu dołączając do transmisji w dniu warsztatów. Zajęcia były zajmujące dzięki prezentowanym narzędziom online, takim jak wirtualna mata do kodowania, wirtualne puzzle i symulator robota, czy edukacyjna gra Lightbot Code Hour. Uczestnicy warsztatów tworzyli też własne grafiki i animacje w aplikacjach Scratch 3.0 i Scratch Junior. To wszystko sprawiło, że do warsztatów chętnie dołączały też te dzieci (i ich rodzice), które brały udział we wcześniejszych warsztatach.
Choć jesienne warsztaty Klubu Młodego Programisty to już druga edycja wirtualnych spotkań z programowaniem, to zainteresowanie nimi jest niemal tak duże, jak w pierwszej edycji. Tym razem informacja o warsztatach została wyświetlona ponad 170 tysięcy razy, filmy ze wszystkimi webinarami wyświetliło 37 tysięcy unikatowych użytkowników, a aktywny udział w warsztatach wzięło około 3700 osób.
Statystyka to oczywiście nie wszystko. Są już pierwsze wyniki ankiet ewaluacyjnych jesiennej edycji KMP. Co z nich wynika? Prawie 100% respondentów poleciłoby warsztaty innym rodzicom i dzieciom. Dla części dzieci są to pierwsze zajęcia w Klubie Młodego Programisty, ale jest też wielu powracających uczestników – to chyba najlepsze świadectwo warsztatów. Dla wielu osób warsztaty to też pierwsze zajęcia dotyczące programowania, w których kiedykolwiek brały udział.
– Bardzo dziękujemy za taką inicjatywę. Syn bardzo polubił programowanie w Scratchu. Jest dumny z siebie, że tyle się nauczył, a nie miał tego jeszcze w szkole. Mamy nadzieję, że będzie jeszcze jakiś rodzaj kontynuacji! – pisze w ankiecie mama jednego z uczestników.
Dzieciakom w warsztatach często towarzyszyli rodzice. Uczestnicy zajęć cenią je sobie za możliwość wzięcia w nich udziału bez wychodzenia z domu, a także za możliwość dołączenia w dowolnym momencie – wszystkie webinary są nagrywane i publikowane w internecie.
Ciekawostka – warsztaty wyświetlane były też w innych lokalizacjach niż Polska, np. w Wielkiej Brytanii!
Podobnie korzystnie wyglądają statystyki wyświetleń warsztatów organizowanych przez KMP w ramach CodeWeek2020, które zgromadziły ponad 2000 aktywnych uczestników. Zapis webinarów zobaczyło ponad 40 000 unikatowych odbiorców!
O co chodziło? CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa „ścigają się” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Polska jest jednym z jej liderów, a w tym roku po raz pierwszy zajęliśmy pierwsze miejsce na podium, zgłaszając na mapę CodeWeek ponad 20 000 inicjatyw! Akcja co roku organizowana jest na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem.
Klub Młodego Programisty online, w ramach CodeWeek2020, przygotował w tym roku 13 warsztatów dla wszystkich amatorów nowych technologii. W weekendy odbywały się dwugodzinne warsztaty, w których w pierwszej części rodzice mogli dowiedzieć się m.in.: więcej o idei CodeWeek, o tym jak zgłosić swoja pierwszą inicjatywę, o tym dlaczego dzieci powinny uczyć się programowania, jak zacząć tę przygodę i jak bezpiecznie poruszać się po interencie. W drugiej – na dzieciaki czekały codeweekowe zadania. Dzieci z klas 1-6 miały też okazję wziąć udział w jednogodzinnych warsztatach programowania o różnorodnej tematyce i poziomie zaawansowania. Wszystkie te webinary zostały nagrane. Można je obejrzeć:
Klub Młodego Programisty online (edycja pierwsza) -> obejrzyj
Jesień z Klubem Młodego Programisty online (edycja druga) -> obejrzyj
CodeWeek z Klubem Młodego Programisty online -> obejrzyj
Więcej informacji na stronie gov.pl/koduj i klubmlodegoprogramisty.pl
Źródło Ministerstwo Cyfryzacji