Gdy reklamujemy żywność

66

Żywność jest towarem konsumpcyjnym, a więc umowy jego kupna także podlegają przepisom o sprzedaży konsumenckiej.

 

Do obowiązków każdego sprzedawcy należy m.in. podanie ceny oferowanego towaru oraz jego ceny jednostkowej- przy czym cena podawana przez sprzedawcę konsumentowi winna być ceną do zapłaty i zawierać wszystkie podatki i obciążenia.

Towar zgodny z umową, to towar spełniający wszystkie warunki, jakie określi konsument, ale także odpowiadający informacjom, jakie podał konsumentowi sprzedawca (ustnie lub pisemnie). Informacje te muszą być jasne, zrozumiałe, nie wprowadzające w błąd, podane w języku polskim, wystarczające do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru. Jeśli więc konsument na pytanie, czy serek nie jest kwaśny otrzymuje zapewnienie, że „jest pyszny i nie kwaśny”, a w domu stwierdzi, że jest odwrotnie – ma podstawę do złożenia reklamacji.

Nie jest zgodny z umową środek spożywczy zafałszowany, którego skład lub inne właściwości zostały zmienione (czasem w celu ukrycia rzeczywistego składu lub innych właściwości), także nieprawidłowo oznakowany.

Składając do sprzedawcy reklamację środka spożywczego należy pamiętać, że trzeba to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową. Żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od otwarcia opakowania, żywność sprzedawaną luzem, ważoną i (lub) pakowaną w sklepie w – terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru, jeśli towar jest dostarczany do miejsca zamieszkania konsumenta.

Wiesława Sulima, Powiatowy Rzecznik Konsumenta / Fot. sxc.hu


POWIĄZANE ARTYKUŁY