Episkopat przeciwny planowanym zmianom w szkołach

1360

Zdecydowany sprzeciw wobec zapowiadanych zmian rządu dotyczących religii w szkołach wyraziła Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Zdaniem komisji „krzywdzące i dyskryminujące” jest umieszczanie zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie, wyłączenie oceny z religii ze średniej ocen i brak rocznej oceny z religii lub etyki na świadectwie szkolnym.

Fot. Diecezja Legnicka

Podczas ostatniego posiedzenia Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski „wyraziła głębokie zaniepokojenie i sprzeciw wobec informacji płynących ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji lekcji religii”. W wydanym oświadczeniu podała, że obawy są poparte głosem Rady Szkół Katolickich przy Konferencji Episkopatu Polski i dyrektorów wydziałów katechetycznych w diecezjach.

Członkowie Komisji podkreślili, że „nauczanie religii na terenie szkoły publicznej wynika z podstawowych praw człowieka, zwłaszcza z prawa do wolności religijnej, z prawa do wykształcenia obejmującego nauczanie i wychowanie oraz z prawa rodziców do nauczania i wychowania zgodnie z ich przekonaniami religijnymi”.

W opinii członków Komisji, „wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi, których nauczanie religii odbywa się w szkole”. W tym kontekście wskazali na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Podkreślili, że zgodnie z nim „do redukcji wymiaru godzin może dojść jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych”.

Fot. Pixabay.com

Jako działanie niesprawiedliwe oceniono również wyłączenie oceny z religii lub etyki ze średniej ocen. Zdaniem komisji uczniowie powinni być wynagradzani za swoja pracę, a ocena pełni też funkcję motywacyjną.

W dokumencie odniesiono się również do zamiar umieszczania zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie, wyłączenia oceny z religii ze średniej ocen i nie umieszczania rocznej oceny z religii lub etyki na świadectwie szkolnym, uznając te plany za „krzywdzące i dyskryminujące”.

Wyrażono przy tym „głęboką obawę” o „tysiące nauczycieli religii, którzy przy redukcji tygodniowego wymiaru zajęć o połowę mogą stracić pracę i utrzymanie”. 

Kilka tygodni temu do konsultacji trafił projekt nowelizacji dotyczącej prac domowych. Znalazły się w nim także zapisy prowadzące do rezygnacji z wliczania do średniej ocen rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć religii i etyki.

W uzasadnieniu do projektu przypomniano, że nie są to zajęcia obowiązkowe: uczeń może chodzić na religię, może chodzić na etykę, może chodzić zarówno za religię i etykę, jak i nie chodzić na żadne z tych zajęć.”

W związku z tym, że zajęcia religii i etyki nie są zajęciami, na które uczeń jest obowiązany uczęszczać, nieuzasadnione jest, aby roczna lub końcowa ocena klasyfikacyjna z tych zajęć miała wpływ na średnią uzyskanych ocen.

– czytamy w uzasadnieniu projektu.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2024 r.


POWIĄZANE ARTYKUŁY