Dziś historyczny dzień dla pasażerów z Lubina

6675

W 26 minut do Głogowa, a w 13 minut do Legnicy – równo po 15 latach przerwy powraca linia kolejowa łącząca największe miasta Zagłębia Miedziowego. To najważniejsza zmiana, jaka znajdzie się w nowym rozkładzie jazdy Kolei Dolnośląskich, który wchodzi w życie już w niedzielę 15 grudnia. Dziś chętni mieli okazję przejechać się ekspresem Miedziak, który po raz pierwszy od dawna pokonał 60-kilometrową trasę z Legnicy do Głogowa.

To historyczna chwila dla mieszkańców Lubina, którzy po raz ostatni pociągiem do Głogowa mogli pojechać 11 grudnia 2004 roku. Od tamtej pory minęło już 15 lat. W najbliższą niedzielę 15 grudnia Koleje Dolnośląskie ponownie scalą Zagłębie Miedziowe, jeśli chodzi o ruch pasażerski. Dolny Śląsk zyska tym samym bezpośrednie połączenie kolejowe z Wrocławia do Głogowa przez Legnicę, Lubin i Rudną. Dziś natomiast odbył się testowy przejazd z Legnicy do Głogowa z przerwą na stacji w Lubinie, gdzie odbyła się konferencja z udziałem lokalnych samorządowców, w tym prezydentów wspomnianych miast, a także przedstawicieli Kolei Dolnośląskich.

– Chciałem podziękować Kolejom Dolnośląskim, a także firmie PKP PLK, że udało się zmodernizować linię, a firmie KD za to, że udało się otworzyć połączenie pomiędzy Głogowem, Lubinem a Legnicą. Dzięki temu połączone zostaną wszystkie miasta Zagłębia Miedziowego. Jesteśmy w połowie drogi. Będziemy musieli powalczyć jeszcze o nitkę łączącą Legnicę z Lubinem i Rudną Gwizdanów, tak aby stworzyć prawdziwe, porządne, 21-wieczne połączenie kolejowe na tej trasie. Będziemy również walczyć o połączenie Lubin-Polkowice-Głogów, tak aby stworzyć w przyszłości prawdziwą kolej aglomeracyjną Zagłębia Miedziowego – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

 

Swoje zadowolenie wyrazili również prezydenci Głogowa, Legnicy oraz Lubina. 

– Ważne jest to, że projekt, nad którym wspólnie pracowaliśmy, szczególnie z panem Tadeuszem Krzakowskim, przez ostatnie 8 lat został dzisiaj zrealizowany. 8 lat to sporo, ale to też 8 lat dużych sukcesów, olbrzymiego zadowolenia i satysfakcji. Cieszę się, że dożyliśmy tej chwili. Pomysł, który jeszcze kilka lat temu był tylko na papierze, dziś stał się rzeczywistością – uważa prezydent Lubina Robert Raczyński. 

– Otwieramy nie tylko w wymiarze gospodarczym dostępność naszego rynku w Zagłębiu Miedziowym, ale my możemy też uzupełniać funkcje miast, które reprezentujemy. Możemy więc zbudować fantastyczną ofertę kulturalno-sportową i rekreacyjną dla mieszkańców i tym samym się uzupełniać. To jest dobry przejaw działalności samorządu. Ja pamiętam czasy, gdy mówiło się, że się nic nie opłaca. Opłaca się, jeżeli zabierają się za to fachowe osoby – dodaje z kolei Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy. 

Trasę łączącą stolicę województwa z Głogowem w dni robocze będzie obsługiwać 8 par pociągów, natomiast pomiędzy Legnicą a Lubinem kursować będzie 14 par pociągów.

– Dysponujemy nowoczesnym taborem. Przykładowo poruszający się na tej linii ekspres Wyżykowski będzie osiągał prędkość aż do 160 km/h, co znacznie skróci cały czas przejazdu – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Nowe połączenie było możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów. W ramach tej inwestycji nasze miasto zyskało także drugi przystanek. Lubin-Stadion, bo o nim mowa, położony jest w odległości 1,5 km od stacji Lubin, w kierunku Rudnej Gwizdanów, tuż przy przejeździe na ul. Marii Skłodowskiej-Curie. W ciągu doby zaplanowano tu 8 par pociągów. Czas przejazdu do stacji Lubin wyniesie 2 minuty, a do Legnicy 22 min.

– Dostęp do peronów przystosowany jest do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wiaty, ławki, tablice informacyjne odpowiadają obecnym standardom modernizowanych stacji i przystanków – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Nowy rozkład będzie obowiązywał od 15 grudnia 2019 r. do 14 marca 2020 r. Wszystkie połączenia kolejowe można wyszukać na portalu portalpasazera.pl.

Fot. Jakub Fąferek


POWIĄZANE ARTYKUŁY