Dwie firmy chcą wyremontować zabytkowy most w Ścinawie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie otworzyła oferty i wkrótce rozstrzygnie przetarg na tę inwestycję.
Niższą cenę zaproponował Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Za wybudowanie przeprawy tymczasowej i remont mostu chce trochę ponad 27,9 mln zł. Druga firma – Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa – wyceniła inwestycję na ponad 36 mln zł. Obie firmy zapowiadają, że etap 0, czyli wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na moście, są w stanie zrealizować w ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy. Podają też jednakowy termin zakończenia inwestycji – 15 listopada 2021 roku.
Jednak tylko oferta Berger Bau mieści się w założeniach Dyrekcji, która na remont mostu w Ścinawie planowała przeznaczyć nieco ponad 29,9 mln zł.
Przetarg rozstrzygnięty zostanie w najbliższym czasie. Przedsiębiorstwo, które go wygra, będzie realizować remont etapami – rozpocznie w tym roku, a zakończy w 2021.
Poznaliśmy oferty na remont mostu w Ścinawie wraz z mostem objazdowym i drogą objazdową https://t.co/TZJ0tsxF4T @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/fzJ2N1Ried
— GDDKiA Wrocław (@GDDKiA_Wroclaw) July 26, 2019
Najpierw zaplanowana zostanie tymczasowa organizacja ruchu na moście, która obowiązywać będzie do czasu wybudowania drogi objazdowej.
– Ze względu na pogarszający się stan obiektu do czasu rozpoczęcia jego remontu wykonawca robót zaprojektuje i wprowadzi tymczasową organizację ruchu (ruch wahadłowy środkiem jezdni sterowany sygnalizacją świetlną lub ręcznie), która ograniczy rzeczywiste obciążenie mostu i pozwoli na bezpieczne użytkowanie. Taka organizacja ruchu działać będzie do czasu uruchomienia objazdu i wyłączenia mostu istniejącego z ruchu – czytamy w informacji o przetargu.
Po zaprojektowaniu tymczasowej przeprawy rozpocznie się jej budowa. Co ważne, będzie ona przeznaczona dla samochodów osobowych, ciężarówki będą musiały korzystać z dłuższej drogi objazdowej. Następnie ruszy remont mostu właściwego, który na ten czas zostanie całkowicie zamknięty. Jak wylicza Dyrekcja, obejmie on: remont podpór, wykonanie nowej betonowej płyty pomostowej, malowanie konstrukcji stalowej, wykonanie kap chodnikowych z płyt prefabrykowanych oraz elementów wyposażenia – izolacja, nawierzchnia, odwodnienie, naprawa balustrad.
Po zakończeniu modernizacji, tymczasowa przeprawa przez Odrę zostanie rozebrana. Zaś na wyremontowanym obiekcie wprowadzony zostanie na stałe ruch wahadłowy.
– Z rozmów z przedstawicielami wrocławskiego oddziału GDDKiA wiemy, że działania związane z budową mostu zastępczego mają się rozpocząć już na jesień bieżącego roku. Cieszy nas fakt, że apele mieszkańców, przedsiębiorców oraz moje i sąsiednich samorządowców spowodowały, że jednak podczas właściwego remontu mostu nie będzie wyłączony ruch kołowy, stąd też ten most zastępczy, przez który będą mogły się przeprawiać samochody osobowe – mówił nam po ogłoszeniu przetargu burmistrz Ścinawy.
Wcześniej o remoncie zabytkowego mostu w Ścinawie w ciągu drogi krajowej nr 36 pisaliśmy między innymi TUTAJ.